Hopp til innhold

Solberg med bensin-ultimatum

Regjeringen vil ikke gi rom for at Venstre og KrF skal kunne forhandle seg til en høyere bensin- og dieselavgifter enn det regjeringen foreslår.

Statsminister Erna Solberg (t.v.) og finansminister Siv Jensen under pressekonferanse i forbindelse med regjeringens budsjettkonferanse, utenfor Statsministerens kontor tirsdag.

VIL IKKE FORHANDLE: Etter det NRK forstår åpner ikke regjeringen for forhandlinger om avgiftsendringene de foreslår i budsjettet. Her er Erna Solberg og Siv Jensen under den siste budsjettkonferansen i august.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

– Det nivået vi legger frem er det nivået vi mener er forsvarlig på ett enkelt års budsjett. Dette er så langt Høyre og Frp kan gå.

Slik åpnet statsminister Erna Solberg (H) pressekonferansen der hun informerte om at forslaget til statsbudsjett blant annet kommer til å inneholde en økning i avgiftene på diesel med 35 øre og bensin med 15 øre.

I tillegg vil regjeringen øke mineraloljeavgiften med 20 øre.

Dette er så nær et ultimatum rettet mot samarbeidspartiene Venstre og KrF man kan komme uten å si ordet rett ut.

– Vi sier klart i fra at dette er så langt det er forsvarlig å gå i ett års budsjett. Når det gjelder de grønne avgiftene mener vi at vi har lagt frem en sammenhengende pakke med avgiftsøkninger på den ene siden og netto lettelser på den andre. Det er så langt vi mener det er forsvarlig å gå, sa finansminister Siv Jensen (Frp) til NRK etter pressekonferansen.

«Take it or leave it»

Regjeringen ønsker ikke å gi sentrumspartiene mulighet til å øke prisen på bensin og diesel ytterligere. I praksis betyr dette at statsministeren stiller et ultimatum til samarbeidspartiene KrF og Venstre.

Dersom Venstre og KrF ikke mener forslagene er gode nok, kan både samarbeidsavtalen og budsjettstøtten stå på spill.

Solberg mener imidlertid at fremlegget svarer godt på bestillingen fra KrF og Venstre, og at det svarer på budsjettavtalen for statsbudsjettet i 2016 som slår fast at fremlegget skal forsterke klimaforliket og gi betydelige reduksjoner i klimautslippene.

– Vi vil fortsette å forsterke klimapolitikken. Vi følger opp grønn skattekommisjon og avtalen for 2017. Den innebærer en økning av avgifter for utslipp på CO2 motsvarende sektorvis reduksjon. Det skal forsterke klimaforliket og redusere utslippene, sa Solberg.

Regjeringens forslag om dyrere drivstoff inneholder også en rekke tiltak som skal sukre pillen for bilistene.

Det blir foreslått redusert årsavgift og en reduksjon i bompenger på flere prosjekter i hele landet.

Bompengesatsene på riks- og fylkesvei reduseres med ti prosent utenfor storbyene.

– En milliard i pluss

Det er også lagt opp til en økning i pendlerfradraget, slik Frp har ønsket seg.

For å komme transportnæringen i møte har man forbedret avskrivningssatsene.

Totalt vil en gjennomsnittlig norsk bilist gå i pluss dersom regjeringens forslag går gjennom. Dagens Næringsliv skriver at regjeringens nye avgiftsregime gir opp mot én milliard i netto lettelser for bilistene.

Støttepartiene er informert og er uenige i forslaget.

I budsjettavtalen i fjor forpliktet regjeringen seg til til en avgifts- og skatteomlegging i en «størrelse som forsterker klimaforliket og gir betydelige reduksjoner i klimautslippene».

Dersom støttepartiene ikke mener forslagene fra regjeringen lever opp til dette løftet, kan det bli full splid på borgerlig side.

Både Venstre og KrF har sagt at det trolig blir tøffe budsjettforhandlinger til høsten. Regjeringens ultimatum kan i ytterste konsekvens føre til at sentrumspartiene nekter å støtte regjeringens budsjett.

– Vil du om nødvendig stille kabinettspørsmål på dette?

– Den typen spørsmål har jeg ikke tenkt til å kommentere. Vi har ikke engang lagt frem budsjettet ennå, sa Solberg til NRK.

AKTUELT NÅ