Campus Narvik har den største prosentvise økningen i antall søkere av studiestedene i UiT.
483 søkere vil til Narvik i år, mot 415 i fjor. Det er en økning på drøyt 16 prosent. I snitt er økningen i førsteprioritetssøkere til alle studiestene i UiT på 4,9 prosent.
For Bachelor ingeniør, satellitteknologi, er økningen i førsteprioritetssøkere på nærmere 53 prosent.
Ingeniør, datateknikk i Narvik har 165 søkere til 40 studieplasser, noe som gir 4,1 søkere per plass.
Fra høsten starter UiT opp med samlingsbasert grunnskolelærerutdanning for 1. -7. trinn i Narvik. Her har det helt ferske tilbudet 53 førsteprioritetssøkere til sine 30 studieplasser.
– De siste tre årene har vi hatt opptak til grunnskolelærerutdanning 1-7 i henholdsvis Harstad, Finnsnes og nå Narvik, og med gode søkertall alle tre årene, skriver prorektor Kathrine Tveiterås i en pressemelding.
Forsvaret ber trafikanter se opp for militære kolonner på E6 og E10 i Ofoten Fra og med fredag 26. april til og med fredag 3. mai kjører militære kolonner på strekningen Narvik – Bjerkvik, og Bjerkvik – Riksgrensen på Bjørnfjell. Forsvaret ber trafikanter om å være oppmerksomme og vise hensyn. I forbindelse med øvelse Immediate Response 2024 vil det bli militær trafikk fra Narvik Havn til Bjerkvik og fra Bjerkvik til riksgrensen på Bjørnfjell. Fredag 26. april og lørdag 27. april kjøres flere kolonner fra Narvik havn (E6), gjennom Narvik til Bjerkvik (E6/E10). Fra mandag 29. april til fredag 3. mai kjøres kolonner fra Bjerkvik (E6/E10) til riksgrensen Bjørnfjell (E10) og videre inn i Sverige. Det vil bli redusert fartsgrense på en strekning fra Bjerkvik i retning Narvik. Kjøreråd for trafikanter • Militære kolonner kjører saktere enn ordinær trafikk, midlertidige stengninger kan forekomme. Beregn derfor ekstra kjøretid. • Militære kjøretøy er store, og blindsonene er tilsvarende store. Vis aktsomhet da ditt kjøretøy kan være vanskelig å få øye på. • Kolonnene er merket med skilt med tekst «MILITARY CONVOY» eller «MILITÆR KOLONNE», fremst og bakerst i kolonnen
Nyrepasient døde – Helgelandssykehuset får kritikk
Det er Rana Blad som melder om kritikken fra Helsetilsynet. Tilsynet slår fast at pasienten ikke fikk forsvarlig helsehjelp.
Ifølge avisen gjelder saken en pasient som gikk til kontroll ved Helgelandssykehuset Sandnessjøen, ble vurdert å ha behov for kontroll av sin nyresykdom innen tre måneder.
– Dette ble imidlertid ikke fulgt opp, konkluderer Helsetilsynet i sin rapport.
Statens helsetilsyn besluttet å følge denne saken opp med tilsyn, som ble gjennomført 6. og 7. desember 2023. Pasienten døde imidlertid før tilsynsbesøket, opplyser Helsetilsynet i rapporten.
På Ankenes i Narvik begynte en bil å brenne i natt. Bilen ble overtent og brannen spredte seg etter hvert til et uthus. . Politiet melder at det ikke er fare for videre spredning og fortar undersøkelser på stedet.
Politiet i Lofoten vil anmelde unødvendige bråtebranner
De siste dagene har politi og brannvesen rykket ut til over 20 bråtebranner i Nordland, skriver Lofotposten.
Politiet i Lofoten har nå sett seg lei av unødvendige utrykninger og vil anmelde og bøtelegge folk hvor branner kommer ut av kontroll.
– Vi kan ikke se på at ressursene til brann og politi går til denne type aktivitet, sier politistasjonssjef ved Vest-Lofoten politiasjon, Ketil Finstad-Steira, til Lofotposten.
Bålforbudet gjelder over hele landet fra 15. april.
Helgelandsbedrift ble årets eksportør under designkonferanse
Heymat fra Mo i Rana mottok prisen som årets eksportbedrift under Designindustrikonferansen torsdag ettermiddag.
Bedriften vant i konkurranse mot Devold og Lundhs.
Juryen skriver i sin begrunnelse at Heymat setter ny norsk design på det internasjonale designkartet.
– Deres produkter har blitt svært populære, spesielt i USA hvor eksporten har vokst betydelig, og ble doblet i 2023. Eksportandelen er økende, og var i fjor på 54 prosent, skriver juryen i sin begrunnelse.
Den befinner seg på andreplass på Netflix sin topp-ti-liste i Norge.
Ifølge filmprodusent i Storyline Nor, Tom Vidar Karlsen, har filmen tilbrakt tre dager som nummer én.
– Det er veldig moro at den blir så godt tatt imot i Norden. Siden den ikke gikk så bra på kino i Sverige, som få norske filmer gjør, er det fint at veldig mange ser den digitalt, sier Karlsen.
Ifølge han er filmen også inne på topplister i andre nordiske land.
Styret i Helgelandssykehuset har i dag enstemmig vedtatt å sende sitt høringssvar om psykiatri og rehabilitering til Helse Nord.
Styret fraråder de å bygge ned døgntilbudet i Mosjøen (bildet):
«Selv om intensjonen ser ut til å være å styrke fagmiljøet i Mo i Rana og sånn sett bidra til økt rekrutteringsevne, har vi erfaring med at det tar lang tid å bygge opp et robust fagmiljø. Helgelandssykehuset kan ikke støtte forslaget om å redusere antall senger i vårt foretak.»
I vedtaket ber de også om ei snarlig avklaring for struktur for Helgelandssykehuset:
Regjeringen skal utrede kystruten. Det skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i ei pressemelding.
Staten kjøper nå sjøtransporttjenester mellom Bergen og Kirkenes, med daglige anløp i 34 havner hele året.
Hensikten er å sikre et tilfredsstillende transporttilbud for passasjerer som reiser lokalt eller regionalt fra havn til havn, og godstransport mellom Tromsø og Kirkenes.
Dagens avtaler gjelder for perioden 2021–2030.
Regjeringen vil nå utrede hvordan kystrutetjenesten skal være etter 2030, og vil blant annet se på behov og miljøkrav.
Avinor har tildelt kontrakten for å bygge passasjerterminal og enkelte andre driftsbygg på Nye Bodø lufthavn, til Hent AS.
Det skriver Avinor i en melding.
Dette er den siste store kontrakten som tildeles i dette prosjektet, og har en ramme på 2,4 milliarder kroner.
Den nye lufthavnen skal etter planen stå ferdig og åpne for kommersiell trafikk i løpet av 2029/2030. Kostnadsrammen er på 7,2 milliarder kroner (2022-kroner), hvor Avinor bidrar med 2,6 milliarder mens resten finansieres av staten og et lokalt bidrag fra Bodø kommune og Nordland fylkeskommune.
Regjeringen vil vurdere egne turistpriser på fly i distriktene
Regjeringen varsler en utredning av anbudene for kortbanenettet for fly. De vurderer blant annet ulike priser for turister og fastboende.
– Vi ønsker å se nærmere på hvordan vi kan sørge for at den store innsatsen fra staten kommer innbyggerne til gode på en enda bedre måte enn i dag, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB.
Regjeringen har nå lagt opp til å bruke nesten 2,4 milliarder kroner årlig på å opprettholde flyrutene i distriktene, de såkalte FOT-rutene. Bevilgningen ble doblet i år, og maksprisene ble halvert.
Det er Widerøe som har anbudet på nesten alle de statlig subsidierte rutene.
Selskapet har merket økt trøkk fra ferie- og fritidsreisende etter at prisene ble halvert.
– I dag bidrar vi ikke bare tungt til de som bor i regionen, men også til reiseliv og turistene. Det kan hende det er riktig, men det er sånne ting vi må vurdere. Er det vi driver med treffsikkert nok?
Regjeringen er allerede i dialog med Widerøe om hvordan det har gått etter priskuttet, men det er foreløpig ikke aktuelt å ta umiddelbare grep.
Meteorologene har utvidet farevarselet for gress- og lyngbrannfare i Nord-Norge.
Det er et stort område fra de sørlige delene av Nordland opp til den sørligste delen av Troms som omfattes av farevarselet.
Vegetasjon kan lett antennes og store områder kan bli berørt, opplyser meteorologene. Det er ikke meldt nedbør med det første, og varselet gjelder foreløpig fram til lørdag kveld.
På Østlandet er det også gult farevarsel, og dette varselet strekker seg per nå fram til søndag formiddag. NTB
Nord-Norge: Snittpris for strøm på 90,5 øre per kWh fredag
I Nord-Norge blir det en snittpris for strøm på 90,5 øre per kilowattime (kWh) fredag og en makspris på 1,092 kroner.
Fredagens snittpris per kWh er 2,3 øre lavere enn torsdag og 36,9 øre høyere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
Maksprisen fredag på 1,092 kroner per kWh er mellom klokken 8 og 9 på morgenen. Den er 3,6 øre høyere enn torsdag og 33,1 øre høyere enn samme dag året før.
Ser man bort fra strømstøtten, men inkluderer forbruksavgift (15,84 øre per kWh) og avgift til Enova (1 øre per kWh), ville maksprisen i Nord-Norge vært 1,26 kroner.
90 prosent av prisen over 73 øre dekkes av strømstøtten, og støtten beregnes time for time. Det betyr at i den timen prisen ligger på 1,092 kroner, dekkes 32,5 øre.
I Nord-Norge er det ingen moms på strøm til husholdninger, og i Finnmark og Nord-Troms slipper husholdninger og offentlig forvaltning også å betale forbruksavgiften.
Minsteprisen blir på 76,6 øre per kWh mellom klokken 14 og 15 og er den laveste i landet. (NTB)
Disse tiltakene mener regjeringens vil øke kapasiteten på Ofotbanen, slik at forholdene legges enda bedre til rette for malmtransporten og persontrafikken.
Men i samme plan lå det ingen konkrete midler inne til å de tre anbefalte krysningssporene på Ofotbanen.
Det forklarer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) slik:
–Tiltakene er ikke er samlet i en egen effektpakke og må finansieres med midler fra potten til mindre investeringer for hvert enkelt tiltak I KVU Nord-Norgebanen estimeres investeringskostnaden for de tre kryssingssporene og ny overbygning for å øke aksellasten til å være om lag to milliarder kroner.
Stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV) har stilt spørsmål på Stortinget om hva det vil koste å etablere ett krysningsspor på Søsterbekk på Ofotbanen.
– Søsterbekk kryssingsspor er på et relativt tidlig planleggingsstadium beregnet å koste om lag 550 millioner 2024-kroner. Anslaget er usikkert, lyder svaret fra ministeren.
– Dette vil gagne både Helse Nord og universitetene, sa styremedlem Jan-Oddvar Sørnes under behandlingen av saken.
I neste styremøte vil sak med forslag til disponering av de 200 millionene som er gitt til rekruttering og stabilisering for å ta ned innleie behandles.
– Vi sørger for at dette henger i hop. Slik saken ligger nå, og den ikke er ferdig, så tenker vi å dele ut pengene til foretakene. De skal lage noen konkrete planer for tilføring av kvalifisert personell, sikre rett bruk av bemanning og beholde bemanning, sa administrerende direktør Marit Lind.
I 2023 brukte Helse Nord over en halv milliard kroner på innleie, viser tall fra Sykepleien.