Fjord1 MRF tror ikke to gassferjer på Romsdalsfjorden - i stedet for 3 som nå - vil spare inn nok til å finansiere både flytting av ferjeleiet i Molde til Reknes og bygging av tunnel under sentrum.
Konkurranseutsettes
Statens vegvesen skal utrede dette alternativet i samband med at ferjedrifta over Romsdalsfjorden mellom Molde og Vestnes skal ut på anbud.
Fjord1 MRF-direktør Anker Grøvdal er fornøyd med plasseringa av dagens ferjeleie i Grandfjæra i Molde.
Raske gassferjer
- Det er ikke nødvendig å flytte ferjeleiet selv om det bare skulle bli to ferjer, sier Grøvdal. Moderne gassferjer kan gå betydelig raskere enn dagens ferjer og med hastigheter på 21 knop vil man klare seg med to ferjer mellom Molde og Vestnes.
Størst trafikk fra øst
Han viser også til at trafikken over ferjeleiet er klart størst østover, og en flytting av ferjeleiet til Reknes vest for Rica Seilet vil da kreve en bytunnel. Denne kan komme til å koste en halv milliard kroner, og Fjord1 MRF-direktøren tror ikke innsparinga med bare to ferjer er nok til å finansiere både flytting av ferjeleie og bytunnel.
Sårbare
Anker Grøvdal peker også på at med bare to ferjer blir man mer sårbar enn med tre om en av ferjene skulle være ute av drift.