Hopp til innhold

Trakasseres på ferga: – Det er ikke daglig, det er hver tur

Sykemelding og ulyst til å gå på jobb er resultatet av mobbing av mannskapet på bilferga Ullensvang. De ansatte har blitt skyteskive for reisende som er misfornøyde med trafikktilbudet på strekninga Hareid Sulesund.

Sjukmelding og ulyst til å gå på jobb er resultatet av mobbing av mannskapet på bilferja Ullensvang. Misnøye med trafikktilbodet på strekninga Hareid Sulesund har gått ut over dei som arbeider om bord.

Protestene mot den snart 30 år gamle ferga Ullensvang startet allerede før den ble satt inn i sambandet.

Misnøye med fergetilbudet mellom Hareid og Sulesund gjør hverdagene vanskelig for mannskapet.

– Det er ikke daglig, det er hver tur. Det er hissige passasjerer som skjeller ut matrosene og de kan ta kontrollkortene og kaste etter dem, sier kaptein ved M/F Ullensvang, Ottar Vattøy.

Skyllebøttene har vært så harde at matrosene ikke orker å fortelle det selv av frykt for verre reaksjoner, både på sosiale medier og direkte.

En av bilistene kjører ned på nederste dekk på Ullensvang ferga

Ullensvang har to dekk og enkelte protesterer mot å bruke nedre dekk.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

Protestene mot den snart 30 år gamle ferga startet allerede før den ble satt inn i sambandet. Ullensvang har to dekk og dermed tar det lengre tid å fylle og tømme den for biler.

Motorhavari og en mindre erstatningsferge førte til mer sinne.

Skjelt ut av bilist

Kaptein ved M/F Ullensvang Ottar Vattøy

Kaptein ved M/F Ullensvang, Ottar Vattøy er bekymret for de ansatte som blir mobbet.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

De aller fleste oppfører seg skikkelig og ifølge kapteinen er det ofte noen få gjengangere som gjør livet surt for mannskapet.

Torsdag formiddag ble en av matrosene skjelt ut av en bilist som nektet å bruke nedre dekk.

I salongen sitter mange som sier de ikke er fornøyde med tilbudet, men de har likevel liten forståelse for at mannskapet får gjennomgå når de bare gjør jobben sin.

– Jeg syns det er helt forferdelig. Den personen bør be om unnskyldning for jeg syns det er en skam. Jeg blir så flau, sier passasjer Ann-Lisbeth Giske Flem.

Ekstra bemanning

Inge Andre Utåker

Regionsjef Inge Andre Utåker i Norled sier passasjerene må ta frustrasjonen med ledelsen.

Foto: Øyvind Sandnes / NRK

Ubehaget i hverdagen har ført til sykemelding blant mannskapet og rederiet har satt inn ekstra bemanning. Kapteinen sier han bruker en del tid på å snakke med de ansatte om de ubehagelige situasjonene.

Norled hevder de oppfyller kravene i kontrakten med Statens vegvesen. De fikk anbudet fordi de var billigst. Dersom de skulle hatt nye ferger, ville det kostet 150 millioner kroner mer og det var ikke bevilgende myndigheter villig til å betale.

– Jeg kan akseptere at de reisende er frustrert når det skjer noe, men de må ta det opp med meg. Det blir veldig urettferdig mot dem som arbeider her hvis de skal ta ansvar for beslutningene som er tatt lenger opp i systemet, sier regionsjef Inge Andre Utåker i Norled.

Leder i samferdselsutvalget Oddbjørn Vatne (Sp) ønsker ikke å kommentere saken til NRK.

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL