Hopp til innhold

Mye skjermtid gjør at flere barn oppsøker øyelege: – Skolen må bruke mindre skjerm

Skjermbruk fører til smerter, uklart syn, dårlig søvn og utmattelse hos barn. Nå slår en øyelege alarm og ber skolen bruke nettbrettene mindre.

Jo Bolstad

BLÅTT LYS: 12 år gamle Jo Bolstad har opplevd å få vondt i øynene av skjerm, men det har vært hjemme og etter mye spilling.

Foto: Remi Sagen / NRK

Etter at skolene begynte å dele ut skjermbrett til elevene, har øyelege Frode Gaustad fått flere yngre pasienter med problemer som før var forbeholdt voksne. De trenger hjelp til behandling av såkalte «data-øyner».

– Før skrev vi nesten aldri ut kunstig tåreveske til barn. Nå er det helt vanlig.

Smerter, uklart syn, og dårlig søvn

Ifølge legen er øynene til barn spesielt følsomme, særlig om de utsettes for påkjenning over lang tid. Skjermbruken fører til sammensatte problemer.

– Øynene reagerer på det blå lyset fra skjermen, og døgnrytmen blir forstyrret. Barna får ikke sove godt og blir trøtte. I tillegg blir tårefilmen som skal bygge seg opp når barnet sover, svekket. Resultatet er at man får såre øyner og blir lyssky. Det gir smerter og plagene kan bli varige.

Saken ble først omtalt i avisa Øy-blikk.

Øyelege Frode Gaustad

Frode Gaustad tar imot pasienter fra hele Sunnmøre. – Barna har smerter, uklart syn, dårlig søvn og er utmattet, sier øyelege Frode Gaustad.

Foto: Øyvind Berge Sæbjørnsen / NRK

Mener at skjermbruken er for massiv

Gaustad advarer mot det han kaller ukritisk skjermbruk og mener det er på høy tid å ta debatten om hvor stor plass skjermen skal ha i skolen.

– Det overordnede ansvaret ligger hos foreldrene, men skolen leder an med holdninger. Jeg tror skolen skal være mer skeptisk til bruk av skjerm. Skjermbruken er for massiv og blir for selvfølgelig. Jeg ser altfor mange som klager over at dette hjelpemiddelet ikke fungerer optimalt, sier Gaustad.

Kommunalsjef for oppvekst i Giske kommune, like utenfor Ålesund, er ikke enig i at det er for mye skjerm i skolen.

– Oppvekstsektoren er bevisst og har fokus på å variere undervisingen. Jeg tror at skoledagen gir god kvile fra skjermbruk, sier Åse Elisabeth Skjærseth.

Åse Elisabeth Skjærseth, kommunalsjef for oppvekst i Giske kommune.

– Vi har fokus på variasjon i undervisningen. Vi involverer foreldrene og har et tett samarbeid med dem om grensesetting for skjermbruk, og oppmuntrer til fysisk aktivitet både i og utenfor skolen, sier Åse Elisabeth Skjærseth, kommunalsjef for oppvekst i Giske kommune.

Foto: Remi Sagen / NRK

Liker skjerm

Det er skoleeier og skolene selv som bestemmer om, når, hvordan og hvor mye og hvor ofte digitale enheter skal brukes i undervisningen.

På Vigra skule i Giske har de ikke oversikt over hvor mye brettene blir brukt, men anslår at det i snitt kan være snakk om 1 time og 45 minutter fordelt utover en hel skoledag.

7.-klassingen Walter Stavseth (13) har brukt nettbrett siden han startet i førsteklasse.

– Jeg liker å bruke iPaden til matte, norsk, samfunnsfag og koding. Jeg kan finne informasjon jeg ikke hadde fra før, og det er mye lettere enn å bruke en bok.

Lærerne synes nettbrettene gir mange muligheter og gjør tilpasset undervisning lettere.

Jo Bolstad, Walter Stavseth, og Emilie Alvestad Gidske

Jo Bolstad, Walter Stavseth, og Emilie Alvestad Gidske hjelper hverandre med oppgavene på nettbrettet.

Foto: Remi Sagen / NRK

Ingen maksgrense

Det finnes ingen maksgrense for hvor mye skjermene kan brukes på skolen.

Vi lever i et digitalt samfunn, og elevene skal lære digitale ferdigheter i skolen. Men det er viktig å ha en god plan og bygge på forskning, både om når det er lurt å bruke digitale metoder og når det ikke fungerer like bra, skriver Kunnskapsdepartementet til NRK.

Forskning på øyehelse viser at skjermbruk blant småbarn kan ha negative konsekvenser. Barn som bruker mye skjerm, utvikler i større grad nærsynthet enn barn som bruker mindre skjerm, viser forskning som ligger til grunn for Helsedirektoratets råd om fysisk aktivitet og tid i ro.

Det trengs mer kunnskap for å kunne si noe om sammenhengen mellom mengde skjerm og grad av nærsynthet.

Walter Stavseth

– Om jeg får vondt i øynene av å spille, tar jeg meg en pause til jeg ikke har vondt lenger, før jeg fortsetter, sier Walter Stavseth.

Foto: Remi Sagen / NRK

Mye skjerm etter skolen

Det er på fritiden elevene bruker nettbrettene mest, blant annet til å holde på med Roblox, en populær plattform for å utvikle og spille spill. Selv om de liker å bruke skjerm, kan det bli for mye – særlig på kvelden etter skole, lekser og mye spilling.

Emilie Alvestad Gidske

– Om jeg ser veldig lenge på skjermen, må jeg bare legge den fra meg og lukke øynene, sier Emilie Alvestad Gidske (12).

Foto: Remi Sagen / NRK

Ny digitaliseringsplan

Øyelege Gaustad mener skolen har et særlig ansvar når det gjelder skjermbruk.

– Veldig mange oppgaver gjøres på skjerm. Skolen leder an i en utvikling der skjerm skal brukes, og være selvfølgelig.

I løpet av vinteren kommer Regjeringen til å legge fram en ny plan for digitalisering i skolen. Der vil skjerm bli tema.

Les også Bekymret for digitaliseringen av skolen: – Det Solberg gjorde feil, var å ikke ha en plan

7. klasse ved Vigra skule

7. klasse ved Vigra skule holder på med koding.

Foto: Remi Sagen / NRK

SISTE FRÅ MØRE OG ROMSDAL