Masten er til hinder for flytrafikken til og fra flyplassen Vigra ved Ålesund.
Stolt historie
Mellombølgesenderen på Vigra har en stolt historie bak seg. Kringkstingsstasjonen ble satt i drift i 1927. I 1940 ble senderen og bygningen ødelagt av bomber, men ble gjenreist etter kringen. Fram til i dag har senderen vært kjendt for i hovedsak å sende NRK P1 med distriktssending for Møre og Romsdal. Senderen dekker de nære havområder, og senderen har hatt stor betydning for fiskeflåten. Bygningen og den spesielle rørformede antennemasten er nå tatt med i Riksantikvarens og Telenors verneplan for teletekniske bygninger og installasjoner.
Fare for flytrafikken
Vigramastens skjebne ligger imdlertid i det faktum at masten ligger like ved enden av rullebanen på Ålesund lufthavn, Vigra. I dårlig vær begrenser masten trafikkmulighetene på flyplassen, og masten blir omtalt som en potensiell fare for flysikkerheten. Lufthavnsjef Tor Hånde er glad for at masten blir fjernet.
- Dette er viktig med tanke på den framtidige utviklingen av flyplassen. Denne saken har versert i over 30 år. At vi nå kan finne en endelig løsning er veldig bra, sier Tor Hånde.
•
•
•
Flere fly i rute
Når masten fjernes kan publikum regne med at flere fly er i rute også i vanskelige værforhold. I fremtiden vil flygelederene slippe å ta hensyn til masten.
- I dag er det masten som bestemmer om når et fly kan lande når det er dårlig sikt. Når masten fjernes kan vi også få innflygingssystemer fra vest. Dette gjør at regulariteten kan bli bedre under dårlige siktforhold, sier Tor Hånde.
På kort sikt er det ikke aktuelt med noen utvidelse av flyplassen i den retningen som Vigramasten ligger.
Norkring og Avinor
Bestemmelsen om fjerning av masten ligger i en avtale mellom Avinor og Norkring. Norkring eier kringkastingsanlegget og Avinor eier flyplassen.