Hopp til innhold

Klar for å følge maratondebatt i Stortinget

Mandag vedtar Stortinget Nasjonal Transportplan og bompengeproposisjonen for Nordøyvegen.

Norvald Kjerstad, Bjørn Sandnes, Oddbjørn Vatne og Kirsti Slotsvik

Norvald Kjerstad, Bjørn Sandnes, Oddbjørn Vatne og kystdirektør Kirsti Slotsvik foran Stortinget.

Foto: Trond Vestre / NRK

Debatten starter tidlig på formiddagen og vedtakene er ventet å komme seint mandag kveld, i verste fall kan det drøye til nærmere midnatt.

Se stortingsdebatten direkte

Det aller meste er avgjort i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, men politikerne har mye på hjertet i en slik debatt. I tillegg nærmer det seg stortingsvalg så debatten vil bære preg av valgkamp.

På plass i Stortinget

Både kystdirektør Kirsti Slotsvik og forkjemperne for Nordøyvegen var på plass foran Stortinget i dag tidlig. Også daglig leder for Møreaksen, Harald Espeland har tenkt å tilbringe dagen på Stortinget.

Styrelederen for Nordøyvegen, Bjørn Sandnes, sier han vil følge debatten til veis ende

– Ja, helt klart. Jeg har tenkt å følge debatten helt til vedtaket er gjort. Det blir interessant vil jeg tro, sier Bjørn Sandnes.

– Det kan jo bli en lang dag da?

– Det kan det bli. Det er mye som skal debatteres. Det er ikke sikkert de vil bruke så mye tid på Nordøyvegen, men jeg skal i alle fall ha med meg det som skjer.

I tillegg til Nasjonal Transportplan, NTP, skal flere enkeltprosjekt opp til behandling. Det er også fremmet en rekke representantforslag

Nasjonal transportplan

Den nasjonale transportplanen, NTP, gjelder for perioden 2017-2029, men skal rulleres hvert fjerde år. I denne planen har regjeringa varslet at E39 Betna-Stormyra og E136 Romsdalen skal bygges i den første perioden. E136 Lerstadvegen ligger inne med deler av den statlige finansieringa i første perioden.

For Møreaksen som skal knytte sammen Romsdal og Sunnmøre fergefritt, er det lagt inn statlige penger i den andre perioden.

Merknader

De to andre store fjordkryssingsprosjektene i Møre og Romsdal, Hafast på Sunnmøre og Halsafjordsambandet på Nordmøre er nevnt i NTP.

Også Strynefjellsvegen som har en kostnad på nærmere fire milliarder kroner, ligger inne med en merknad.

Merknadene muliggjør videre planlegging og åpner for at det kan komme penger ved neste rullering om fire år.

Likeledes har behandlingen i Stortingets transportkomite åpnet for utbedring av E136 Veblungsnes.