Denne bilen, en Mercedes 220, var på vei fra Ulstein i retning Ørsta.
Kom aldri dit
Vegvesenets automatiske punktmåling er plassert helt i bunnen av tunnelen. Så langt kom de aldri.
Opplysningen i mediene om en fart på 150-200 km/t er derfor ikke registrert i våre automatiske målinger, men må eventuelt bygge på bremselengde eller et annet grunnlag som jeg ikke kjenner, sier senioringeniør Ruth Myklebust i Statens vegvesen Region Midt til NTB.
- Eiksundtunnelen:
Kan ikke bekrefte
Ragnhild Vestre.
Foto: Aina Rødal / NRKHeller ikke distriktvegsjef i Statens Vegvesen, Ragnhild Vestre kjenner ikke til opplysningene VG siterer.
- Det kan jeg verken avkrefte eller bekrefte, sier distriktsvegsjef Ragnhild Vestre i Statens Vegvesen.
Les også:
- ORDFØREREN:
Hun begrunner det med at undersøkelsene rundt hendelseforløpet ikke er avsluttet. Havarikommisjonen samarbeider nå både med politi og ulykkesgruppa til Statens Vegvesen.
- Arbeidet rundt dette er på langt nær avsluttet.
Hun henviser til politiets og havarikommisjonens etterforskning av ulykkesårsaken.
- Men opplysningene kommer tydeligvis fra Statens Vegvesen?
- Jeg kan ikke i det hele tatt se at de kommer fra vegvesenet. Dette er ting som vi ikke vet noe om, sier Vestre.
81 km/t i snitt
Myklebust opplyser at det fra klokken 21 til klokken 22 søndag passerte 41 biler i bunnen av Eiksundtunnelen. Disse hadde en gjennomsnittsfart på 81 km/t. Ulykken ble meldt klokken 21.12.
Noen få biler kjørte inn i tunnelen etter at ulykken skjedde. Myklebust ønsker ikke å opplyse konkret om farten på den andre
bilen som var involvert i ulykken, en Volkswagen Caravelle på vei fra Ørsta mot Ulstein med en far på 52 år bak rattet.
Fra annet informert hold får NTB opplyst at hans antatte fart,
målt i bunnen av tunnelen like før ulykken skjedde, var 83
kilometer i timen.
Ikke registrert
Vegvesenets punktmåling registrerer tidspunkt for passering, fart, vekt og lengde på alle biler. Bilnummer blir ikke registrert.
I timen mellom klokken 21 og 22 søndag var det ikke registrert
noen ekstremt høye hastigheter i tunnelen.
- Det jeg kan si, er at det rundt ulykkestidspunktet ikke var registrert noen ekstremt høye hastigheter i tunnelen, sier Myklebust.
Hun vil ikke avvise at den ene bilen kan ha hatt høy fart, men viser til det arbeidet Havarikommisjonen sammen med politiet skal gjøre for å finne ulykkesårsaken.
Politimesteren avgjør
I juni i år har punktmålingen nede i Eiksundtunnelen registrert enkelthastigheter opp til 155 km/t nede i tunnelen. Om dette er et utrykningskjøretøy eller et vanlig kjøretøy vet Vegvesenet ikke.
- Vi har lagt forholdene til rette for montering av fotoboks inne i tunnelen, men det er politimesteren som avgjør hvor fotobokser skal plasseres, sier Myklebust.
I Eiksundtunnelen har farten over tid vist et gjennomsnitt på 84 km/t, og dette er blitt vurdert til å være for lavt, selv om farten er betydelig høyere kvelder, helger og om natten.Ulykken søndag kan føre til at det nå blir montert fotoboks i tunnelen.
Lensmann Odd Kulø i Ulstein sier at fart kan ha vært en medvirkende årsak til ulykka.