Hopp til innhold

Snittfarta er 84 km/t

- Det er mye kjøring i høy fart på kvelds- og nattestid i Eiksundtunnelen.

Eiksundtunnelen

Illustrasjonsfoto fra Eiksundtunnelen.

Foto: Andreas Sundby / NRK

Årsaka til dødsulykka som skjedde i Eiksundtunnelen søndag kveld er foreløpig ikke fastslått. Fem mennesker mistet livet, og politiet sier at høy fart en en av teoriene de jobber ut i fra.

Samarbeider med politiet

Eiksundtunnelen
Foto: Nyhetsspiller / NRK

På bakgrunn av målinger fastslår Statens Vegvesen nå at det er mye kjøring i høy fart på kvelds- og nattestid gjennom Eiksundtunnelen.

Vegvesenet har i lang tid samarbeidet med politiet om dette.

Ikke fotobokser

Kjetil Strand i Statens Vegvesen

Kjetil Strand i Statens Vegvesen.

Foto: NRK

Gjennomsnittsfarta er likevel ikke høy nok til at tunnelen kan få innstallert fotobokser.

- På sen kveld og nattestid når det er lite trafikk er de registrerte hastighetene høyere enn ellers i døgnet, sier Kjetil Strand i Statens Vegvesen.

Flere faller da for fristelsen til å kjøre litt fortere gjennom Eiksundtunnelen.

Gjennomsnittet er 84 km/t

Vegvesenet måler hastigheten på alle bilene gjennom et målepunkt nede i bakken i tunnelen.

- Vi har målt en gjennomsnitt hastighet på 84 km/t i tunnelen. Kriteriene sier at når gjennomsnittshastigheten er over 90 km/t skal vi vurdere fotobokser.

NRK har snakket med trafikkansvarlige i flere politidistrikt med undersjøiske tunneler. De mener fotoboksene i høy grad reduserer faren for ulykker.

- Beste løsning

Leder for trafikkseksjonen ved trafikkseksjonen ved Stavanger politikammer, Leif Birge Bø mener fotobokser er den beste løsningen for fartskontroll.

- Det er veldig vanskelig for politiet å drive operativ kontroll i tunneler. Det kan i mange tilfeller være trafikkfarlig og ikke helsemessig gunstig for de tjenestemennene som driver kontrollene.