NRK Meny

- Flammer og en voldsom røyk

- Det var lite vi kunne gjøre da vi kom til ulykkesstedet, sier han som kom i bil nummer to etter ulykka.

Politiet eskorterer ut tre likbiler med omkomne fra Eiksundtunnelen natt til mandag.
Foto: Ekornesvåg, Svein Ove / SCANPIX

Kilde: NRK

Artikkelen er flere år gammel.

Rene Gjerde fra Volda kom til ulykkesstedet i Eiksundtunnelen like etter kollisjonen.

- Først så jeg røyk og tenkte ikke noe særlig over det. Det er ofte litt disig inne i tunnelen.

Les også:

Personer fra Ørsta og Ulstein døde

Fem døde i verdens dypeste

FØRSTE SAKA: Fem omkom i tunnelulykke

- Forstår at noe skjer

Så ser han at bilen foran stopper opp.

- Da forstår jeg at det er noe som skjer. Deretter ser jeg flammene lenger fremme i tunnelen og en voldsom røyk som siger ut.

Da var Gjerde raskt ute av bilen for å se om det var noe han kunne gjøre.

- Det ble veldig vanskelig på grunn av all røyken som var der, og etter få minutt følte vi at vi måtte komme oss ut for å berge oss selv.

- Sa alle måtte snu

Da snudde de og startet på turen ut av tunnelen igjen.

- Vi sa fra til alle vi møtte om at de måtte snu fordi det hadde skjedd noe.

Svart røyk

Ulykken skjedde på Ulstein-siden av tunnelens dypeste punkt. Etter kollisjonen oppsto det brann i kjøretøyene. Søndag kveld veltet svart røyk ut tunnel-åpninga. På andre siden av tunnelen var Mona Wisth en av de siste som kom seg ut av tunnelen før flammene tok overhånd.

- Jeg kom inn i tunnelen, og alt virket normalt. Jeg tenkte det jeg så foran meg var tåke, men så så jeg plutselig to biler som stod parkert på høyre side med lysene av - og ei dame som kom gående oppover, forteller hun.

- Jeg kjørte forbi den første bilen, og ser så plutselig flammer på venstre side. Da tenkte jeg «herlighet, hva er det som skjer»?

Wisth forteller at hun var toppen 500 meter inn i tunnelen da røyken krøp mot henne.

Les mer om historia til Wisth her

Siste video/lyd

Mange geitebønder i landet vil ha den elektriske geiteklaven til Gjemnesbedrifta Nofence. Produksjonen pågår for fullt, men geiteklaven er enno ikkje godkjend. Gründerbedrifta treng beitesesongen 2017 for å gi Mattilsynet dokumentasjonen dei krev.
Dei fleste har meir enn nok med å SJÅ utfor kanten på den hundre meter høge Zakariasdammen i Tafjorden på Sunnmøre.
Men det finst folk som vil betale for å få seg ein luftig tur. Og frå neste veke av kan dei gjere akkurat dét...
Fiskesperra som skal redde den nasjonale lakseelva Driva, blir slakta av ekspertar på behandling av gyrosmitte. Miljødirektoratet er ansvarleg for prosjektet til seksti millionar kroner. Dei meiner det trengst berre små justeringar.