Usikkerheten rundt økonomien i prosjektet har ført til flere runder i fylkestinget. Nordøyvegen vil totalt koste rundt tre milliarder kroner.
Vedtaket onsdag formiddag betyr at fylkestinget velsigner bompengesøknaden. Nå er det opp til regjeringa og Stortinget å avgjøre om prosjektet er liv laget.
Ordfører Bjørn Sandnes (H) var veldig godt fornøyd med vedtaket i fylkestinget i dag.
- Vi er veldig glad på alles vegne. Et enstemmig fylkesting går inn for det fylkesordføreren har kalt det største økonomiske løftet i historien, sa Sandnes etter at vedtaket var gjort.
- Når håper du at Stortinget vil kunne gjøre sitt vedtak?
- Jeg har tro på at vedtaket blir gjort i 2014, men neppe før ferie. Da kan bygginga av Nordøyvegen komme i gang i 2015, sier Sandnes.
Fergesubsidiene
Fergesubsidiene er det store usikkerhetsmomentet i Nordøyvegen.
Dette er en ordning som innebærer at det et fergesamband ville ha kostet Staten blir overført til det vegprosjektet som erstatter fergesambandet.
I går ble statssekretæren i Samferdselsdepartementet, Jon Georg Dale fra FrP, spurt om denne ordninga vil bestå.
- Dette er en kjent problemstilling som Fremskrittspartiet og forøvrig også Høyre har arbeidet med i mange år. I regjeringsplattformen har vi sagt at vi ønsker å videreføre ordningen for riksvegferger. Vi jobber også med å få plass et regelverk knyttet til fylkesvegferger. Det er en litt komplisert materie som det vil ta litt tid å rydde opp i, men vi er i gang, sier Jon Georg Dale til NRK.
- En veldig god dialog
- Kompliserer det saken at to departementet er involvert?
- Det er alltid slik at det vil komplisere det litt. Men det er en veldig god dialog mellom oss og Kommunal- og regionaldepartementet og jeg har stor tiltro til at denne prosessen blir god, sier Dale.
- Men vil det ikke være natrulig å likebehandle riksvegferger og fylkesvegferger?
- Dette er jo ett av de spørsmålene vi skal lande i regjeringa. Men det er jo slik at det er i mange fylkesvegprosjekt at du kan hente ut stor effekt på fergeavløsningsmidler, og det er vi naturligvis klar over, sier Dale.
- Forutsetningen er at fergesubsidiene skal bestå i 30 år. Jeg tror og håper at sentrale politikere ser viktigheten i opprettholde denne ordningen. Det vil koste Staten enda dersom fergene skal gå i 30 år, sier ordfører i Haram, Bjørn Sandnes.