Hopp til innhold

Angrepene i Rødehavet gir dyrere frakt for norsk fiskebedrift

Flere containerskip unngår å seile i Rødehavet på grunn av uroa. Det gir både økte kostnader og forsinkelser for eksportnæringa.

Brødrene Sperre

Situasjonen i Rødehavet gjør at fiskeribedriften Brødrene Sperre på Sunnmøre får økte kostnader.

Foto: Remi Sagen / NRK

De siste månedene har den mektige Houthi-militsen angrepet både sivile og militære skip i Rødehavet med raketter og droner.

De mange angrepene i Rødehavet får konsekvenser også i Norge.

– Vi får betydelig høyere kostnader på frakt, sier fiskeselger Cecilie Tennebø i Ålesund.

Den Iran-støttede militsen sier angrepene kommer til å fortsette så lenge Israel fortsetter krigføringen på den palestinske Gazastripen. Også norske skip har også blitt angrepet.

Situasjonen har ført til at mange skip ikke vil seile snarveien gjennom Suezkanalen som knytter Middelhavet og Rødehavet sammen. Isteden velger de en rute rundt Sør-Afrika.

Et Houthi-helikopter flyr over et kargoskip i Rødehavet i november. Bildet er gitt til Reuters av Houthi-militsen.

Et Houthi-helikopter flyr over et lasteskip i Rødehavet i november. Bildet er gitt til Reuters av Houthi-militsen.

Foto: Reuters via Houthi-militsen / Reuters

Les også Hvor «hot» kan en houthi være?

Gkvbm3Rd9tI

USA og Storbritannia har svart med å bombe en rekke mål i Jemen.

Fraktskip velger andre og lengre ruter for å unngå angrepene. Det tar mer tid. Og koster dermed også mer penger.

Merker høyere kostnader

En av bedriftene som merker det er fiskeribedriften Brødrene Sperre som holder til på Ellingsøy i Ålesund.

Cecilie Tennebø

Cecilie Tennebø hos Brødrene Sperre sier de blir påvirket av situasjonen i Rødehavet på flere måter.

Foto: Privat

Linjene vil selvfølgelig ta seg mer betalt når de går lengre rundt. I tillegg har det økte finansielle kostnader for oss, sier fiskeselger Cecilie Tennebø.

Hun forteller at det er vanskelig å si akkurat hvor mye dyrere det har blitt, fordi størrelsen på skipstransporten varierer.

– Men vi må jo betale fisken vi kjøper med en gang. Hvis vi skal finansiere den i ti til fjorten ekstra dager, så blir jo det ekstra dyrt, sier hun.

Brødrene Sperre

Brødrene Sperre i Ålesund merker flere konsekvenser på grunn av situasjonen i Rødehavet.

Foto: Remi Sagen / NRK

Ifølge Tennebø har situasjonen i Rødehavet gjort at leveransen kan bli forsinka i mer enn to uker.

Dermed tar det også lengre tid før fiskeribedriften får betalt fra sine kunder.

I Norge ble det i 2023 eksportert sjømat for 170 milliarder kroner, ifølge Norges sjømatråd. Møre og Romsdal er fylket som står for den største delen av eksporten i landet.

I 2022 ble det eksportert sjømat for nær 700.000 kroner per person som bor i fylket, ifølge NHO.

Les også USAs angrep: – Bikker mot strategiske feilvurderinger

Joe Biden tar imot kistene til soldater som ble drept i Jordan

Globale fraktruter

Martin Skaug, direktør for kommunikasjon hos Norges sjømatråd, tror flere vil merke konsekvenser av angrepene i Rødehavet hvis situasjonen fortsetter.

Martin Skaug, mann med brunt hår og skjorte

Martin Skaug, direktør for kommunikasjon hos Norges sjømatråd.

Foto: Norges Sjømatråd

– Norsk sjømat er en global handelsvare, mye av det går på båt og en del av fraktrutene er gjerne innom området der det nå er krevende å navigere, sier han.

Men de har foreløpig ikke fått tilbakemeldinger om at andre i næringa har blitt hardt rammet.

Les også Britene mangler te

Temangel Storbritannia

Taper penger på kontrakter

Det er ikke bare leveringsforsinkelser og økte fraktkostnader som er problematisk for bedriften Brødrene Sperre på Sunnmøre.

Tennebø forklarer at de også taper penger på kontraktene som er inngått for lenge siden.

– Vi klarer ikke ta igjen den økte kostnaden på de, sier hun.

– Hvor alvorlig er situasjonen for dere nå, da?

– Siden vi ikke er inne i en høysesong og tilsiget på råvarer ikke er så stort, så er det nok ikke den verste perioden for å få hjulene til å gå. Men varer det lenge, og vi kommer inn i ny sesong så kan det bli store konsekvenser, sier hun.

Containere og shippingpriser

Uroa i Rødehavet gjør at det har blitt dyrere å frakte varer til sjøs.

Foto: Kristine Urke Johansen / NRK

Angrepene, som ifølge Houthi-militsen er en reaksjon på angrepene mot Gaza, fortsatte denne uka. Krigen startet 7. oktober i fjor, da Hamas angrep Israel, og har fortsatt med israelske angrep mot Gaza siden da.

Over 28.000 mennesker er drept i Gaza, ifølge helsemyndighetene der, som er kontrollert av Hamas. I Israel ble rundt 1200 mennesker drept 7. oktober.