Hopp til innhold

Cruiseindustrien skal redde norske skipsverft

Norske skipsverft har hittil i år inngått kontrakter på på mer enn 20 milliarder kroner. Cruiseindustrien står for godt over halvparten av disse pengene.

Vard Langsten

VARD: Skipsverftskonsernet Vard eier ni skipsverft. Fem i Norge og fire i utlandet. Skipsverftet Vard Langsten, i Vestnes i Romsdal, får nå femdoblet antall ansatte, på grunn av kontrakter som strekker seg fem år frem i tid.

Foto: Frode Berg / NRK

Fellesferien er over for de 200 ansatte på skipsverftet Vard Langsten i Vestnes. De har en travel fremtid i vente. Derfor skal de femdobles.

Ved årsskiftet skal 1000 mennesker settes i sving. Da skal det produseres kystvaktskip til Forsvaret og cruiseskip til et tysk selskap, som allerede har solgt billetter til jomfruturen.

Det er seks skip til sammen.

– Akkurat nå har vi kontrakter som strekker seg over fem år. Vi er det verftet i Vard som har lengst horisont, sier skipsverftets administrerende direktør, Ronny Langset.

Dette er hardt arbeid i hard konkurranse.

Ronny Langset, adm. direktør Vard Langsten
Vard Langsten

Hege Akselvoll, kommunikasjonsdirektør ved Vard og Ronny Langset, administrerende direktør ved Vard Langsten.

Foto: Tore Ellingseter / NRK

Fra offshore til cruise

I 2014 holdt skipsverftet en storslått dåp for etterretningstjenestens nye overvåkningsfartøy. Gudmor var statsminister Erna Solberg.

Dette var derimot inngangen til en tid med krisetilstander og permitteringer, der lav oljepris førte til lav etterspørsel av offshore-skip.

Det er rundt 90 000 som jobber i maritim næring i Norge, og skipsverftene spiller en viktig rolle. Spesielt for økonomi og sysselsetting.

Under offshore-krisen måtte verftene tenke nytt. Cruiseindustrien ble da et lukrativt alternativ.

Men, i et marked hvor konkurransen er hard om millionkontraktene, er det også hardt å kunne holde på dem.

– Spesielt i cruiseindustrien skal alt leveres på tid fordi passasjerene har kjøpt billett. Det er veldig tøffe kontrakter til krevende kunder, forteller Langset.

Cruiseindustrien tar over

Ifølge administrerende direktør i Norske Skipsverft, Asle B. Strønen, har norske skipsverft i dag over 100 store nybyggingskontrakter i ordreboken.

Disse har en totalverdi på nær 50 milliarder kroner.

– Hittil i år står cruiseindustrien for langt over halvparten på årets kontrakter. Det er, både i innovasjon og verdi, det viktigste segmentet for verftsindustrien, sier Strønen.

Seniorkonsulent og analytiker Christian Svane Mellbye, ved Menon, analyserer jevnlig verftsindustrien, og ser at cruiseskipene er på fremmarsj.

– Før bygde man 90 prosent skip til offshore og så forsvant det helt. Markedet er nå så mettet, at jeg tror ikke det kommer til å bygges flere de neste fem årene.

– Kommer cruiseindustrien til å ta over?

– Ja. Det ser ut til at den blir en veldig viktig næring fremover, for det er stor etterspørsel. Den kommer til å ta en hel del av kaka, sier Mellbye.

VARD ekspedisjonscruisefartøy

Et illustrasjonsbilde av cruiseskipet som skal bygges ved Vard Langsten. Skipet blir 139 meter langt og 22 meter bredt, og skal huse 230 passasjerer.

Foto: VARD

En berg- og dalbane-sport

Strønen i Norske skipsverft sier at den mye omtalte offshore-krisen er stort sett tilbakelagt, med hensyn til tonnasje fra norske verft. Dessverre henger økonomien i noen av prosjektene fortsatt igjen i verftenes regnskaper, og det skaper noen utfordringer.

Illustrasjon av dei nye kystvaktskipa som Vard skal bygge

Kleven Verft var en av dem som kjempet om å få kontrakten på Forsvarets nye kystvaktskip, som er verdt 6,8 milliarder kroner. Kontrakten gikk til Vard Langsten.

Foto: Ill. Vard

Kleven Verft på Sunnmøre er en av dem. De går fortsatt i minus, selv etter å ha omstilt produksjonen. På de siste tre årene har de tapt 850 millioner og de har ingen flere kontrakter når de neste år leverer det siste av to skip til Hurtigruten.

Mellbye forteller at om man ser på de økonomiske tapene de siste frem årene, så er det en utfordring å kunne snu seg mot nye markeder og være lønnsomme.

– Og hvilke markeder sitter man igjen med da? Da er det havbruk, ferger og cruise.

– Historisk sett er skipsverft en berg- og dalbane-sport, og det kommer den nok til å være fremover, sier Mellbye.