Hopp til innhold

– Vi er veldig skuffet

HARØYA (NRK): Lokalbefolkningen er skuffet etter at Vegdirektoratet opprettholder avslaget for sikkerhetsgodkjenning av Nordøyvegtunnelene. – Dette er skuffende for et helt lokalsamfunn, sier Magnor Haugen.

Magnor Haugen

Hans Endre Sæterøy og Magnor Haugen var begge skuffet fredag.

Foto: Sissel Brunstad / NRK

Flere har vært spente før møtet mellom en delegasjon med politikere fra Møre og Romsdal og Vegdirektoratet i Oslo fredag. I mars ble det kjent at planene for de tre tunnelen på Nordøyvegen ikke blir godkjent. Under fredagens møte er beskjeden fra Vegdirektoratet at de opprettholder avslaget for sikkerhetsgodkjenning av tunnelene. Politikerne i delegasjonen er likevel positive etter møtet fordi Vegdirektoratet åpner for å godkjenne tunnelene dersom stigningene blir mindre.

Øyfolket hadde håpt på en avklaring.

– Jeg er veldig skuffet. Jeg trodde de som i dag har vært i møte i Oslo i dag skulle bli enige om et eller annet, sier Magnor Haugen som er avdelingsleder for hjørnestensbedriften I.P. Huse på Harøya.

Han sier at avslaget er skuffende for både lokalsamfunnet og bedriften.

– Det har fortjent en løsning etter så mange år, og så mye penger som er lagt ned i dette.

– Negativ debatt

Nordøyvegen

De tre tunnelene i Nordøyveg-prosjektet har for bratt stigning og Vegdirektoratet gir dermed avslag på å sikkerhetsgodkjenne tunnelene.

Foto: NRK

Han tror at avslaget vil være negativt for yngre som er i en etableringsfase.

– De vil nok stille seg spørrende til hvor de skal satse på å bo. Jeg tror det vil bli en negativ debatt i en periode, sier Haugen.

Han hadde egentlig planlagt å heise flagget fredag, men det blir det ikke noe av nå.

Håper det er mulig å finne tiltak for å få veien bygd

Hans Endre Sæterøy er nestleder for styret i Nordøyvegen. Han har ikke tenkt å gi opp.

– Umiddelbart så tenker jeg at vi må fortsette å jobbe for å få dette til. Nå må vi se hva som egentlig ligger i dette avslaget, og om det er mulig å finne avbøtende tiltak slik at veien kan bli bygd. Vi fortjener det, sier han.

Ifølge nye forskriftene fra 2015 skal det ikke være mer enn fem prosent stigning på undersjøiske tunneler. Grunnen er at bratte tunneler gir større fare for tekniske problemer hos større kjøretøy og er hovedårsaken til tunnelbranner.

– Dere har planlagt med ti grader stigning. Det er jo litt av en tabbe?

– Ja, det er en tabbe. Men tabben er det at det har vært gitt dispensasjon gjennom mange år, og så når prosjektet er i sluttfasen så blir det satt en krok på døra som er vanskelig å åpne igjen. Vi ble lurt inn i noe vi ikke kunne forutse, sier han.

– Men dere kan jo ikke ha fulgt helt nøye med?

– Det mener jeg vi har gjort. Vi har hatt et tydelig og klart signal hele veien for at dette skulle gå bra. Når det blir så mye strengere på kort tid så blir dette litt feil, sier han.

– Vi vil jobbe videre

Det har blitt brukt 100 millioner kroner på planlegging av veien.

Det mener Magnor Haugen det har vært verdt.

– Det har hele tiden vært jobbet med at dette skulle bli en realitet. Vi har jo alle trodde det, og feiret mange ganger, så det er verdt det, selv om han nå føler seg snytt.

Men Hans Endre Sæterøy mener at siste ord ikke er sagt.

– Det er jeg helt overbevist om. Så vi vil jobbe videre med å få dette til, sier han.

Les alt om Nordøyveg-prosjektet her.