Mobbingen på nett og i sosiale medier øker. I dag regner Telenor med at femten prosent av de unge utsettes for mobbing på nettet- det er opp to prosent på to år.
Viktig hver dag
Kampanjen «Bruk hue» startet i 2009 av Telenor, Medietilsynet, politiet og Røde Kors. Kampanjen er landsomfattende og hvert år får tusenvis av elever og lærere besøk for å høre hvor lett det er å gjøre noe med smarttelefonen som kan få alvorlige følger.
– Vi skal utrydde nettmobbingen i Norge, sier rådgiver Ellen Havåg Bjørlo i Telenor.
Bruker mobilen til «alt»
Martin Valderhaug Larsen og Vilde Voll Hareide er elever ved Spjelkavik ungdomsskole i Ålesund. Denne dagen får de høre Ellen og andre voksne fortelle hva som skjer. Politiet er også til stede i Parken Kulturhus og forteller historier som sjokkerer.
– Vi bruker mobilen til «alt» forteller de to. Det er sjekking av vær, nyheter, sosiale medier og vi sjekker karakterene våre, sier Martin Valderhaug Larsen. De er enige i at telefonen er uunnværlig for å holde kontakten med venner og familie.
Har hørt om, men ikke opplevd
Begge Spjelkavik-elevene har hørt om mobbing via nett og mobil, men har selv aldri opplevd det.
– Vi forstår jo at det går an å få en tanke inn i hodet og så går det an å gjøre det, sier Vilde.
Martin er enig i at møtet med «Bruk Hue-kampanjen» denne onsdagen er viktig.
– Det setter ting i perspektiv og får oss til å tenke litt ekstra. Det er viktig for alle, sier de to,
- Les også: