Det finnes over én milliard sykler over hele verden, men ikke alle er klar over reglementet som følger syklistene.
I Norge er det for eksempel ikke tillat å sykle på rødt lys eller
Begge deler kan gi bot, men du kan også få bot for manglende utstyr.
Må synes i mørket
Nå som høsten nærmer seg er det mange som sykler i mørket.
Da skal du synes.
Det er valgfritt å sykle med refleks på klærne, men lys, fungerende bremser og ringeklokke må du alltid ha.
- Påbudet om lykt gjelder når det er mørkt eller ved dårlig sikt. Det er tillatt med både fast og blinkende lys som skal være hvitt eller gult foran og rødt bak, sier Kristin Øyen, informasjonssjef i Trygg Trafikk til NRK.no.
Refleksvest erstatter ikke lys eller refleks på sykkelen.
- Kravet går på sykkelen, som er definert som kjøretøy. Bruk gjerne refleksvest, men det kommer i tillegg, legger hun til.
Påbudene gjelder kun på offentlig vei.
Få kjenner til påbudene
- Jeg tror ikke det er så mange som vet om alle kravene. Mange vet nok at de skal ha lys når det er mørkt, og mange vet nok om reflekspåbudet. Ringeklokkepåbudet derimot, tror jeg ikke alle vet om, forteller Øyen.
Syklistenes Landsforbund tror heller ikke alle syklister er klar over påbudene.
- Det er ikke alle sykkelselgere som vet det heller. Det er ikke alle sykler som er utstyrt med forskriftsmessig utstyr når de selges, sier Hulda Tronstad Nydal, informasjonssjef i Syklistenes Landsforbund til NRK.no.
Hun synes sportsbutikkene må bli flinkere til å selge sykler som har på det som er påbudt.
- De kan ikke forvente at de som kjøper sykkelen er klar over påbudene. Dette er et viktig forbrukerspørsmål. Kjøper du en elektrisk artikkel er den klar til bruk. Kjøper du en sykkel, er den som regel ikke utstyrt med det loven krever, legger hun til.
- Selger med påbudene
Både Syklistenes Landsforening og Trygg Trafikk har flere ganger vært i kontakt med bransjen for å spørre om de kan selge syklene med alt tilbehøret som er påbudt.
- Vi har tatt det opp med bransjen med jevne mellomrom og oppfordrer dem til å selge det. Sykler som er laget for å bruke i byen burde selges med det utstyret som er påbudt å bruke i dag, understreker Øyen.
Gresvig sport, som har sportsbutikkene G-sport, G-Max og Intersport, mener syklene deres selges med alt som er påbudt.
- Alle syklene våre kommer med refleks foran, kattøye på setepinnen og ringeklokke. Skal du sykle om kvelden, må du selv anskaffe lys, sier Kjetil Hans Løken, markedsdirektør i Gresvig til NRK.no.
Han forteller videre at mange av syklene selges uten pedaler. De som selges med pedaler, har gule reflekser.
- Kunden har ofte et ønske om egne pedaler, spesielt de som bruker sykkelsko. De er så små at det ofte ikke er refleks på dem, legger han til.
Kan koste 900 kroner
Politiet opplyser at hvis syklister ikke har ringeklokke eller kattøye, er oppfølgingen som regel at de sier fra om dette, uten å gi bøter.
Sykler du derimot uten å ha foreskrevne lykter montert eller tent, får du 900 kroner i bot.
- Det er ingen standard bot på manglende refleks eller ringeklokke. Politiet kan velge å gi et muntlig pålegg om å monterer det på sykkelen. Ser vi at det ikke skjer, skriver vi en anmeldelse. Deretter vil en politijurist skrive en bot, sier Tov Svalastog, politiinspektør i UP til NRK.no.
Politiet kontrollerer ofte syklister på høsten når skolen begynner, ofte i samarbeid med skolene.
- Vi tar også tak i råsykling dersom vi ser det, men storkontroll av refleks er det ikke så mye av. Men kommer det en syklist på natten uten lys eller refleks, så griper vi inn, avslutter han.