NRK Meny
Normal

Her kan det bli lov å sykle mot enveiskjøringen

Oslo kommune vil gjøre det lovlig å sykle mot kjøreretningen i flere enveiskjørte gater. Det kan politiet sette en stopper for.

Sykling

Et vanlig lovbrudd i Oslo sentrum. Nå kan sykling mot enveiskjøring bli tillatt.

Foto: Tor Risberg / NRK

Blir du stanset av politiet for ulovlig sykling mot kjøreretningen, risikerer du forenklet forelegg på 900 kroner. Men det er det mange som gir blaffen i.

Målinger viser at svært mange syklister tar ulovlige snarveier gjennom enveiskjørte bygater. For å legge forholdene bedre til rette for tohjulingene, planlegges det nå store endringer i mange sentrumsområder i Norge.

Trondheim, Drammen og Lillestrøm har det allerede. Nå kommer Oslo og Sandefjord etter. Sykling mot enveiskjøring blir tillatt i bygater der forholdene ligger til rette for det.

Enveiskjøring

Mange syklister overser dette skiltet.

Foto: Tor Risberg / NRK

LES OGSÅ:

Kontroversielt

I Oslo velger svært mange å sykle mot innkjøring forbudt-skilt, selv om det er ulovlig.

- Eller de velger å sykle lovlig på fortauet forbi skiltet. Problemet er at det mangler et sammenhengende sykkelveinett i sentrum, sier overingeniør Lars Olav Farstad i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

I første omgang ønsker Oslo å innføre en prøveordning i fire enveiskjørte gater som er brede nok til at sykkelfelt kan oppmerkes på begge sider av veibanen. Hensikten er tryggere, mer sammenhengende og lovlig sykling i sentrum.

Farstad innrømmer at mange steiler over forslaget, først og fremst fordi de frykter at sikkerheten blir dårligere.

- Men undersøkelser fra utlandet, der slik sykling er ganske vanlig, tilsier det stikk motsatte. Dette gir snarere trafikksikkerhetsmessige fordeler enn ulemper, og tiltaket får stadig større innpass.

- Erfaringene fra andre land er entydig positive. Ingen av storbyene som har en slik regulering har gått tilbake på den. Sykling mot enveiskjøringen blir mer og mer vanlig i en lang rekke land, forteller han til NRK.no.

LES OGSÅ:

Politiet er skeptisk

Likevel er Oslo-politiet skeptisk. Kommunen ønsker å starte prøveprosjektet i midten av juni, men først må politiet gi tommelen opp.

- Vi har ennå ikke bestemt oss. Jeg legger ikke skjul på at dette er et kontroversielt forslag, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli.

- Framkommelighet er et gode, men for oss er trafikksikkerhet det aller viktigste. Vi er ikke overbevist om at dette er trygt nok, sier han. Oslo-politiet vil konkludere i løpet av få uker.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

- Bedre sikkerhet

Trafikkforsker Michael W. J. Sørensen deler ikke skepsisen.

- På dette området ligger Norge 30 år etter de fleste andre land. Internasjonale undersøkelser viser at sikkerheten faktisk blir bedre når man sykler mot og ikke med bilene i sentrumsgater, forteller Sørensen. Han forsker på trafikksikkerhet hos Transportøkonomisk institutt.

Skilt

Dette underskiltet blir nå mer vanlig i norske byer.

Sørensen legger til at dette er et tiltak som krever en viss tilvenning.

- Man kan ikke uten videre ta i bruk regler fra land med en annen trafikkultur. Men jeg er positiv til dette, og er ganske sikker på at det vil bedre framkommeligheten uten at det går på bekostning av sikkerheten, sier han.

Erfaringer fra Lillestrøm viser at bilistene setter ned farten når det kommer motgående syklister i enveiskjøringene.

LES OGSÅ:

Framkommelighet

Trondheim innførte denne muligheten for flere år siden, som en av de første byene i landet. Nå er dette lovlig i tre sentrumsgater. I løpet av året blir det tillatt i ytterligere to, og senere i en lang rekke andre gater.

- Framkommelighet er et vesentlig stikkord. Det skal være enkelt å sykle i Trondheim. Men trafikksikkerhet er faktisk den viktigste grunnen til at vi utvider ordningen, forteller seksjonssjef Erik J. Jølsgard i Statens Vegvesen Sør-Trøndelag.

Trondheim er den mest sykkelaktive storbyen i landet. Om sommeren skjer mer enn 20 prosent av alle turene til og fra jobb og skole på sykkel.

- Henger ikke på greip

Trond Berget

Trond Berget, Syklistenes Landsforening.

Foto: Tor Richardsen / SCANPIX

I 15 år har Syklistenes Landsforening vært en pådriver for å tillate sykling mot enveiskjøring. Først nå løsner det.

- Boliggater og bygater med lite trafikk og lav hastighet er ofte gode snarveier for syklister, sier sykkelforeningens seniorrådgiver Trond Berget.

- Men mange av gatene er enveiskjørte av miljøgrunner. Selv om det er forbudt, velger mange å sykle i begge retninger likevel, sier han.

Berget er oppgitt over bøtesatsene for denne typen lovbrudd.

- Det henger ikke på greip å straffe syklistene med 900 kroner når tusenvis av bilister passerer dem med mindre avstand enn 1,5 meter hver dag. Det er heller ikke lov, men ingen bilførere blir bøtelagt for dette, sier Berget.

- Handler om samspill

Berget mener toveistrafikk i enveisgater handler om samspill mellom trafikantgrupper.

- I Belgia er sykling mot kjøreretningen tillatt på alle veier. Bare i spesielle tilfeller er dette forbudt. Erfaringene derfra og fra blant annet Nederland og Tyskland viser at dette er ett av de sikreste virkemidlene for tryggere bysykling.

Trond Berget viser til at stadig færre bruker sykkel i Norge.

- Da hjelper det lite med festtaler og fine ord. Handling må til hvis forholdene skal legges bedre til rette for sykkelbruk. Å sykle mot enveiskjøringen er et konkret tiltak som gjør det mer attraktivt å sykle, mener han.

Storsatsing

Mens Oslo i første omgang begrenser seg til et prøveprosjekt med fire utvalgte strekninger i sentrum, ønsker Sandefjord å innføre den nye reguleringen i alle enveiskjørte gater som er brede nok.

Men forslaget er omstridt, flere lokalpolitikere har signalisert skepsis til hvor trafikksikkert dette vil bli.

- Mange sykler i Sandefjord, og vi har mange enveiskjørte sentrumsgater. Å tillate sykling mot kjøreretningen handler først og fremst om framkommelighet, sier Ole Jakob Hansen til NRK.no. Han er prosjektleder for Sykkelbyen Sandefjord.

- Og vi mener at dette ikke vil gå på sikkerheten løs, sier han. Forslaget blir oversendt til politikerne i løpet av året.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

TV og radio

Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Før spiste vi høne til middag, nå kastes de og brukes i betong. Gjennom å redde et hønsehus med 7500 høner fra søpla, vil programleder Marit Evertsen Grimstad sette fokus på det skjulte matsvinnet og prøve å gjøre noe med det. Er det mulig å få høna tilbake på middagsbordet? (1:4)
Vi fyrer med ved. Men hva slags ved skal man fyre med - og hva bør man absolutt ikke slenge i peisen? Vi tester ved og gir tips og råd om vedovner, gamle som nye. Og så ser vi på fiffige ved-dingser.