Hopp til innhold

Slik beholder du jobben lenger enn ti dager

Anthony Scaramucci mistet jobben som PR-sjef for Donald Trump etter ti dager. Her er ekspertenes tips til ansatte med ambisjoner om å bli værende i en ny jobb litt lenger.

Anthony Scaramucci

Anthony Scaramucci rakk ikke engang å begynne i jobben offisielt, før han fikk sparken av Donald Trump.

Foto: Jim Watson / AFP

President Donald Trumps kommunikasjonssjef Anthony Scaramucci startet i sin nye jobben med et brak.

Han skapte internasjonale overskrifter med kontroversielle uttalelser om kolleger og truet med å sparke hele staben for å få slutt på lekkasjene fra Det hvite hus.

Ti dager senere var det over og ut for Anthony Scaramucci.

– Å ha spisse albuer, dytte seg frem og vise at man er verdensmester med en gang er en farlig strategi, sier Gisle Hellsten, leder på Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo.

Gillian Warner-Søderholm, instituttleder ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, er enig.

– En leder bør ikke tråkke på tærne til andre. Det er viktig å huske at man kommer langt med folkeskikk, sier Warner-Søderholm.

Her er ekspertenes tips til hva en nyansatt bør og ikke bør gjøre i en ny jobb:

Vær nysgjerrig

Warner-Søderholm mener det er viktig å være nysgjerrig og vise engasjement på en ny arbeidsplass.

– Vær en leder som har meningsfulle samtaler med alle i ditt team, hver uke. Ledelse er god kommunikasjon, og god kommunikasjon gir god ledelse, sier Warner-Søderholm.

Hellsten mener det er viktig å søke mest mulig kunnskap om arbeidsplassen. Han anbefaler å lære seg navnene på kollegaene så fort som mulig og finne ut hvordan lederstrukturen på arbeidsplassen er.

– Kunnskap er makt. Jo mer man lærer om selskapet eller bedriften, jo sterkere stiller du, sier Hellsten.

Vær frempå, men ydmyk

Gisle Hellsten

Hellsten mener det er viktig å søke mest mulig kunnskap om arbeidsplassen.

Foto: Tron Trondal

Det er viktig for en nyansatt å vise seg frem fra sin beste side. Nøkkelen til suksess er å finne en balansegang mellom å være frempå og ydmyk.

– Janteloven lever fremdeles i Norge. Det er viktig å ikke være for offensiv, du kommer ikke langt med en slik lederstil, sier Warner-Søderholm.

– Man bør unngå å være for passiv, samtidig som man vil unngå å bli stemplet som en bedreviter. Vis heller at man er frempå ved å vise initiativ, komme med forslag og si ja til nye arbeidssoppgaver, sier Hellsten.

Observer kulturen

Ekspertene er enige om at noe av det viktigste en nyansatt kan gjøre er å observere kulturen på en arbeidsplass.

– Ikke gjør store endringer i første uken. Bruk heller tiden til å bli kjent med organisasjon, arbeidskultur og dine ansatte, sier Warner-Søderholm.

– Å gjøre dramatiske endringer, uten kunnskap om hvordan ting har vært, vil føre til at man som leder vil få en veldig vanskelig jobb, sier Hellsten.

Trumps særegne lederstil

– Trump-administrasjonen er nesten som et sirkus, sier Hellsten, som mener man skal være forsiktig med å sammenligne norsk arbeidsliv med det som skjer i USA.

Warner-Søderholm er på forskningsopphold i USA og forteller at det som skjer i Det hvite hus er særegen selv i USA-sammenheng.

– Mediene i USA sammenligner Trumps lederstil med Julius Cæsar. En leder som kaster sine ansatte, inn i politiske ringen, mens han ser på at de slåss mot hverandre, sier Warner-Søderholm.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)