Hopp til innhold

Sprikende resultater i sikkerhetstest

Bare halvparten av de nye bilene i årets siste runde av sikkerhetstesten Euro NCAP får tommelen opp. Fiat, Jeep og Jaguar har fortsatt en vei å gå før sikkerheten blir bra nok.

Sikkerhetstest av Jeep Grand Cherokee og Fiat Panda.

Barn har ikke den beste beskyttelsen i Jeep Grand Cherokee (t.v.). Og elektronisk stabilitetskontroll er ikke standard i Fiat Panda. Derfor må begge bilene må nøye seg med fire stjerner i sikkerhetstesten.

Foto: Euro NCAP

Jeep Grand Cherokee skuffer spesielt når det gjelder beskyttelsen av barn i kupéen. Og i en frontkollisjon viser testen at festet for setebeltet kan bli knust, slik at førerens hode slynges tvers gjennom kollisjonsputa og treffer rattet.

Euro NCAP anbefaler at Jeep-fabrikken undersøker årsaken til denne svikten og finner fram til en ny og sikrere konstruksjon for beltefestet.

Mangler antiskrens

Også Fiat Panda får bare fire av fem oppnåelige stjerner fordi bilen ikke har elektronisk antiskrens som standardutstyr. Fra nyttår blir dette et obligatorisk krav for topp uttelling i testene hos Euro NCAP.

Sikkerhetstest av VW up!

VW up!, som ventes til Norge i april neste år, er blant dem som gjør det bra i den nye sikkerhetstesten.

Foto: Euro NCAP

Vinnerne denne gangen er Kia Rio, Mercedes-Benz B-klasse og C-klasse Coupe, Range Rover Evoque, Subaru XV, Chevrolet Malibu, VW Beetle og VW up!

Skoda Citigo og Seat Mii er nesten helt identiske med den nye VW up!, og får også toppscore med fem stjerner.

Disse bilene er vurdert:

Disse er vurdert

MERKE OG
MODELL

STJERNER
TOTALT

Sikkerhet
for voksne

Sikkerhet
for barn

Sikkerhet
fotgjengere

Chevrolet Malibu

  5

 94 %

 83 %

 57 %

Chevrolet Volt


(i Norge: Opel Ampera)

  5

 85 %

 78 %

 41 %

Fiat Panda

  4

 82 %

 63 %

 49 %

Geely Emgrand EC7

  4

 75 %

 80 %

 42 %

Jaguar XF

  4

 79 %

 73 %

 62 %

Jeep Grand Cherokee

  4

 81 %

 69 %

 45 %

Kia Rio

  5

 92 %

 84 %

 46 %

Mercedes Benz B-klasse

  5

 97 %

 81 %

 56 %

Mercedes Bens C-klasse Coupe

  5

 90 %

 79 %

 57 %

MG6

  4

 73 %

 71 %

 42 %

Range Rover Evoque

  5

 86 %

 75 %

 41 %

Renault Fluence ZE

  4

 72 %

 83 %

 37 %

Seat Mii

  5

 89 %

 80 %

 46 %

Skoda Citigo

  5

 89 %

 80 %

 46 %

Subaru XV

  5

 86 %

 90 %

 64 %

VW Beetle

  5

 92 %

 90 %

 53 %

VW up!

  5

 89 %

 80 %

 46 %

Ekspander/minimer faktaboks

Bedre sikkerhet fra Kina

Selv om kun åtte av 14 nye bilmodeller oppnår toppresultatet fem stjerner for god sikkerhet, viser den nye testen at kinesiske biler begynner å ta sikkerheten på alvor.

De to kinesiskproduserte MG6 og Geely Emgrand EC7 greide riktignok ikke mer enn fire stjerner totalt, men testorganisasjonen Euro NCAP mener likevel dette viser at kineserne nå satser stort på sikrere biler på det europeiske markedet.

– Fire stjerner er en milepæl for kinesisk bilindustri, mener generalsekretær Michiel van Ratingen i Euro NCAP. Selv om testkravene blir enda strengere fra nyttår, regner han med at kinesiske modeller snart vil oppnå full pott med fem stjerner.

LES OGSÅ:

Ikke i Norge

"Kineserne" MG og Geely selges foreløpig ikke på det norske markedet. Det gjør heller ikke el-bilen Renault Fluence ZE, som trekkes for dårlig sikkerhet både for voksne, barn og fotgjengere.

Syv europeiske regjeringer står bak testorganisasjonen Euro NCAP, der også forbruker- og bilistorganisasjoner er med. Testene gjennomføres flere ganger i året, og skal gjøre det enklere for kundene å velge de sikreste bilene.

Les om de forrige Euro NCAP-testene her:

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)