– Tannleger kan bli hengt ut med ensidig informasjon som det ikke blir mulig for dem å imøtegå, mener kommunikasjonssjef Morten H. Rolstad i Den norske tannlegeforening.
På legelisten.no, som ble etablert i 2012, har privatpersoner hatt muligheten til å dele sine erfaringer og vurderinger av leger og tannleger.
Nå vil legelisten.no gjøre det mulig å sjekke hvilke tannleger Statens helsetilsyn har gitt advarsler eller tidligere fratatt autorisasjonen til.
LES:
– Uten særlig verdi
Tannlegeforeningen frykter at tjenesten med dette kan virke som en digital gapestokk. Rolstad sier at en reaksjon fra helsetilsynet ikke nødvendigvis betyr at personen som får en slik er en dårlig tannlege.
– Det er selvfølgelig noe som skal tas på alvor. Men ofte gjelder det ting som er relativt enkelt å rette opp. Når det er gjort har tannlegen «sonet sin straff». Derfor er det uheldig om dette blir liggende ute i flere år etterpå, sier Rolstad.
Fra tidligere kjenner Rolstad til muligheten for at pasienter kan kommentere sine tannleger. Han sier de fleste kommentarene som skrives er positive, men sier det er problematisk at brukerne kan velge å være anonyme. Det mener han bidrar til at denne typen informasjon lett kan manipuleres.
– De fleste kommentarene som skrives på legelisten er bare enkeltpersoners synspunkter og ganske verdiløse som forbrukerinformasjon, sier Rolstad.
– Jeg tror heller ikke det har noe særlig verdi for publikum å få tilgang til hvem som har fått en reaksjon fra helsetilsynet. Man kjenner ikke bakgrunnen eller hva som har blitt gjort med det. Det blir løsrevet informasjon som er vanskelig å forholde seg til for enkeltpersoner.
– Relevant informasjon
Lars Haakon Søraas er en av fire privatpersoner som står bak legelisten.no. Tidligere har de mottatt kritikk fra legeforeningen, mens Forbrukerrådet har gått ut og støttet tiltaket.
Informasjonen om hvilke tannleger som har mottatt reaksjoner fra Statens helsetilsyn omfatter tannleger som har fått advarsler, mistet autorisasjonen eller fått begrensninger i sin autorisasjon. Dataene strekker seg tilbake til 2003.
– Vi mener dette er relevant informasjon for folk som ønsker å finne seg ny tannlege, sier Søraas.
– Tannlegeforeningen mener dette er løsrevet informasjon med lav verdi for brukerne. Hvordan svarer du på det?
– Dette er selvfølgelig bare én informasjonskilde, og ikke noe mer løsrevet enn andre typer informasjon, sier Søraas.
LES OGSÅ:
Stoler på brukerne
Han legger til at leserne også har tilgang til andre personers vurderinger av tannlegene, og i tillegg kan rådføre seg med andre som kan ha erfaringer med samme tannlege.
– Hver for seg er ikke noen av disse kildene perfekte, men legger man dem sammen så kan man få et rikere inntrykk, sier Søraas.
– Det finnes helt sikkert mange dyktige tannleger som har fått reaksjoner fra helsetilsynet. Vi stoler på at brukerne våre selv klarer å vurdere dette opp mot annen tilgjengelig informasjon for å se om det kan være relevant.
Hver kommentar som legges inn av brukerne på legelisten.no vurderes ifølge Søraas grundig før den godkjennes.
De ønsker også å gjøre det mulig for tannlegene å imøtegå kritikk.
– Enn så lenge er det ikke mulig for tannlegene å kommentere selv. Det er noe som vi ønsker å få til. Legene kan også ta kontakt med oss hvis de mener noe ikke stemmer, og vi tar alle slike henvendelser på alvor, sier han.
– Svært positivt
Fagdirektør for offentlige tjenester i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, er svært positivt innstilt til at denne typen informasjon blir tilgjengelig.
– Det er bra at forbrukerne får en mer kvalitativ informasjon som de kan benytte seg av når de skal velge seg tannlege. Det er ikke så mye annen informasjon som er tilgjengelig, sier hun.
Hun er ikke overrasket over at tannlegeforeningen er kritisk, og peker på at legeforeningen også reagerte da legelisten.no vurderte å publisere en oversikt over leger som har mottatt advarsler fra Helsetilsynet.
– For mange forbrukere er dette nyttig informasjon, sier Rygg.
– Og så er det jo ikke sånn at man får påpekninger fra helsetilsynet helt uten grunn. Og det er interessant for pasientene å vite.
LES OGSÅ: