De aller fleste er fornøyde med fastlegen, men noen ganger kan også legen gjøre feil. I løpet av de siste årene har flere hundre fastleger fått advarsler fra Helsetilsynet, men det er vanskelig for oss vanlige pasient å melde fra om feil.
Derfor går Forbrukerrådet nå ut og støtter nettstedet Legelisten, hvor hvem som helst kan legge inn vurderinger av ulike fastleger.
Les også:
– Åpenhet er til pasientens beste
Over 4000 leger står oppført på Legelisten.no, og 20.000 kommentarer er kommet inn på både gode og dårlige leger. De fleste av anmeldelsene er positive, men det kommer også fram anklager om dårlig behandling og leger som ikke bryr seg.
- Les også:
Nå foreslår Forbrukerrådet et system som gjør det lettere for folk flest å klage på dårlige fastleger.
– Relasjonen mellom en pasient og en lege er et skjevt maktforhold, og en pasient er prisgitt legen og dens avgjørelser. Derfor tror jeg veldig få pasienter er villige til å ta diskusjonen direkte med legen hvis en lege oppfører seg dårlig, sier Terje Kili, fagdirektør offentlige tjenester i Forbrukerrådet.
I en bloggpost på Forbrukerrådets nettside tar Kili til orde for økt åpenhet rundt fastlegeordningen, noe som bør komme pasientene til gode.
– Vi mener åpenhet er til pasientens beste, skriver han i bloggen, og utdyper til NRK.no:
– Både murere og fastleger er selvstendig næringsdrivende, og man bør kunne vurdere begge gruppene fritt på nett.
Ønsker ikke innlogging
NRK.no har tidligere omtalt Legelisten.no flere ganger, blant annet i forbindelse med at de vurderte å publisere en oversikt over leger som har mottatt advarsler fra Helsetilsynet.
Legeforeningen er sterke motstandere av forslaget, men Kili tror at mange pasienter vil være interessert i å vite om legene deres har fått advarsler.
– For noen pasienter vil det være greit med en slik advarsel, for andre ikke. Uansett bør vi få vite dette før vi velger lege, skriver han på bloggen.
I diskusjoner på nettet har det blitt tatt til orde for at man trenger ulike identifiseringsmekanismer på nettsteder som Legelisten.no, slik at man i større grad kan sile ut useriøse kommentarer.
Ifølge Kili vil slike mekanismer føre til at færre legger igjen kommentarer, og dermed sitter man igjen med mindre informasjon.
– Det er ikke alle som bruker MinID, men alle bør ha mulighet til å bedømme fastlegen. Derfor er det viktig at terskelen for å melde fra er lav, sier Kili.
Fjerner upassende innhold
En av de sterkeste innvendingene mot Legelisten er at hvem som helst kan legge inn anonyme vurderinger. Dette har ført til enkelte personangrep mot ulike leger, hvor betegnelser som «usympatiske», «late» og «Doktor Pille» er blitt brukt.
Ifølge Lars Haakon Søraas, en av fire privatpersoner bak nettstedet, er slike kommentarer allikevel et minimalt problem.
– Vi har fått inn 20.000 vurderinger, og har fjernet rundt 40 av disse på bakgrunn av henvendelser fra leger som har påpekt upassende innhold eller faktiske feil.
Søraas understreker at de leser og vurderer alle kommentarer før publisering, i tillegg til å benytte tekniske hjelpemidler for å fjerne eventuelle ondsinnede kampanjer mot leger.
– Vi er avhengige av at de som leser våre sider stoler på oss, sier han til NRK.no.