Hvorfor lykkes noen med å stumpe røyken på første forsøk, mens andre sprekker gang på gang?
Det handler ikke bare om å bestemme seg, ifølge forskere ved University of Michigan.
De har undersøkt røykere som prøver å slutte, og studert hvordan hjernen deres reagerer på ulike helse-utsagn. Ved hjelp av disse registreringene kunne forskerne forutsi suksessgraden av røykeslutt bedre enn deltakerne selv, skriver helsenettstedet Physorg.com.
- SE BILDENE:
Gir større innsikt
De 28 storrøykerne som deltok i studien fikk se en rekke tv-reklamer mot røyking. Underveis dokumenterte forskerne hjernens reaksjoner.
Etterpå rangerte deltakerne hvor godt de syntes reklamene virket på dem, og hvordan de virket på deres ønske om å slutte.
En måned senere ble deltakerne kontaktet igjen, for å se hvor godt de hadde lykkes med å stumpe røyken.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Vaneendring lettere for noen
Resultatene etter en måned ble sammenlignet med bildene fra hjernescanningen, spesielt med tanke på et område av hjernen som tidligere er koblet til endring av atferd.
Det viste seg da at de deltakerne som hadde aktivitet i denne delen av hjernen under visning av antirøyk-kampanjene hadde større sjanse for å lykkes.
Bildene fra hjernescanningen ga en dobbelt så god indikasjon på graden av røykeslutt enn det deltakerne selv forutså.
Kan gi bedre kampanjer
Forskerne tror hjernescanning kan bidra til å finne de antirøyk-formuleringene som med størst sannsynlighet vil gi effekt, både for enkeltindivider og befolkninger under ett.
Kampanjer som tilsynelatende virket lite relevante for deltakerne, viste seg faktisk å være de mest effektive.
Dette kan ifølge forskerne skyldes at de virker på måter som folk ikke er bevisst på når de ser dem.
Studien publiseres i neste nummer av tidsskriftet Health Psychology.