Hopp til innhold

Kan bli enda vanskeligere å ringe deg

Frivillige organisasjoner kan i dag ringe alle registrerte medlemmer som har gitt dem støtte - også om det er lenge siden sist. Det vil Forbrukerombudet ha en slutt på.

Telefonselger

Mange opplever å bli oppringt av telefonselgere og frivillige organisasjoner selv om de har reservert seg mot slike.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

For over tre år siden kom det nye regler for telefonsalg, og disse reglene var ment å gjøre situasjonen bedre for forbrukerne.

Mye kan tyde på at det ikke har skjedd noen forbedring.

Forbrukerombudet opplyser at de siden 1. juni i fjor har fått i underkant av 1000 klager på uønsket telefonsalg, et tall som samsvarer med tallet for samme periode i fjor.

En fersk undersøkelse fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO), viser dessuten at det er mange som blir oppringt av både kommersielle aktører og frivillige organisasjoner, til tross for at de har reservert seg for slike henvendelser.

Forskjellig tolkning av regelverket, gjør at flere organisasjoner mener de kan ringe registrerte givere og medlemmer, selv om det er en stund siden disse aktivt ga sin støtte til organisasjonen.

Nå ønsker Forbrukerombudet at innsamlingbransjen skal holde seg til deres tolkning av et kundeforhold.

Sak oppe i Markedsrådet

Tonje Hovde Skjelbostad

Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder hos Forbrukerombudet.

Foto: Forbrukerombudet

– Forbrukerombudet mener telefonsalgsbransjen har en altfor vid tolkning av lovverket, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder hos Forbrukerombudet.

Denne uka hadde Forbrukerombudet en sak oppe i Markedsrådet som går på definisjonen av et kundeforhold i frivillig sektor.

– Her er vi og innsamlingsbransjen uenige. Bransjen mener at de kan ringe til forbrukere som har gitt dem støtte en gang i løpet av det siste året eller flere ganger i løpet av tre år - selv om forbrukerne har reservert seg mot slike henvendelser, sier Skjelbostad.

Skjelbostad mener det må foreligge noe mer enn dette for å kunne kalle noe et medlemskap eller kundeforhold.

– Et bidrag til en organisasjon i 2010 er ikke nok til å ha etablert et kundeforhold som gir organisasjonen rett til å ringe selv om du har reservert deg mot det. Det er vårt syn, så får Markedsrådet ta stilling, sier Skjelbostad.

– Kan bli mindre kostnadseffektive

TV-aksjonen i 2012 går til Amnesty International Norge, og telefonvirksomhet er også noe Amnesty, i likhet med mange frivillige organisasjoner i Norge, opererer med.

Lasse Imrik

Lasse Imrik, markedssjef i Amnesty.

Foto: Amnesty

– Vi ringer ikke ut til privatpersoner som ikke tidligere har vært i kontakt med Amnesty. Vi henvender oss bare til de som allerede er i en interaksjon med oss, sier Lasse Imrik, markedssjef i Amnesty.

Imrik forteller at Amnesty har gode rutiner for å sjekke at folk som har reservert seg ikke blir oppringt. Det skjer ved å sammenlikne reservasjonsregistrene med organisasjonens databaser. Spesielt gjelder det folk som ikke har såkalte løpende kundeforhold med Amnesty.

– Men når man har akseptert et medlemskap og er med i organisasjonen, har vi ikke de samme forpliktelsene til å gjøre slike sjekker ofte, sier han.

– Når folk imidlertid reserverer seg aktivt, har vi veldig gode rutiner på å følge dette opp, forteller markedssjefen.

Han opplyser samtidig om at organisasjonen ringer mindre i

dag enn de periodevis har gjort før, så en streng fortolkning av regelverket vil påvirke dem i mindre grad i dagens situasjon.

– Uansett vil det være interessant å få avklart prinsipielt hvem vi kan ringe til eller ikke, sier Imrik.

Markedssjefen viser til at organisasjoner som driver med innsamling er i en omfattende og krevende dialog med myndighetene om regelverket.

Han mener også man bør skille mellom en ideell aktør og rent kommersielle aktører.

– Folk som har støttet en organisasjon, økonomisk eller gjennom deltagelse i aktivitet, skiller seg fra vanlige kundegrupper, sier han.

– En ideell organisasjon har dessuten mer begrensede ressurser. Samlet sett bør det være litt romsligere mulighet for oppfølging av en interessent i ideell sammenheng. I motsatt fall må vi bruke enda mer ressurser på å rekruttere bredt, hvilket gjør oss mindre kostnadseffektive, mener markedssjefen.

– Vil miste kontakten med sine medlemmer

Generalsekretær i Norges Innsamlingsråd, Leila Raustøl

Generalsekretær i Norges Innsamlingsråd, Leila Raustøl.

Foto: Norges Innsamlingsråd

Leila Raustøl, generalsekretær i Norges Innsamlingsråd, var også på møtet i Markedsrådet torsdag, og representerte sakens motpart.

– For oss er dette en veldig viktig og prinsipiell sak. Markedsføringslovens punkt om eksisterende kundeforhold gjelder ikke bare telefonsalg, men også for skriftlige henvendelser til giverne.

– Om man tar utgangspunkt i Forbrukerombudets tolkning av regelverket, betyr det at både skriftlige- og telefonhenvendelser til aktive givere blir borte. En stor andel av organisasjonens givere vil dermed ikke få kontakt med organisasjonen sin, sier Raustøl.

Generalsekretæren forteller at en strengere tolkning for hva et kundeforhold er, og hvordan man kan kontakte disse, vil gi de frivillige organisasjonene flere konsekvenser.

– Det viktige for organisasjonene er slett ikke å ringe flest mulig, men å ha en toveis dialog med de som har en interesse for saken og ønsker å støtte, sier hun.

Raustøl mener et strengere regelverk også vil ramme hver tredje giver til organisasjonene, og det kan bety tap i hundremillionersklassen til gode formål.

- Dessuten skal det ikke være nødvendig å inngå avtale om å støtte en god sak. Dette er frivillighet! sier hun.

Endelig beslutning i Markedsrådet vil komme om et par uker.

Slik reserverer du deg mot telefonselgere

Registrering av telefonnumre i Reservasjonsregisteret er en tilleggstjeneste som var tilgjengelig fra 1. juni 2009.

Mange forbrukere tror at telefonnummeret deres automatisk blir registrert i Reservasjonsregisteret når de reserverer seg mot telefonsalg, men dette er ikke riktig.

Når du reserverer deg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret, er det bare navnet ditt og adressen din som blir reservert.

Forbrukerombudet anbefaler derfor alle reserverte forbrukere å legge inn sine telefonnummer i Reservasjonsregisteret for å gjøre reservasjonen mer effektiv.

  1. Gå inn på Brønnøysundregisteret og fyll inn fødselsnummeret ditt i nederste felt i menyen til venstre. Trykk OK.
  2. Gå eventuelt inn på siden for reservasjon mot telefonsalg og adressert reklame, fyll inn ditt fødselsnummer i feltet nederst på siden. Trykk OK.
  3. Nå kommer du til en ny side, og her kan du hake av hvilke reservasjoner du vil gjøre. Alternativene er reservasjon mot direkte adressert markedsføring gjennom posten, gjennom telefon og mobiltelefon, og/eller markedsføring fra frivillige organisasjoner.
  4. Trykk Lagre. Reservasjonen skal få virkning senest innen en måned. Dersom du ønsker å se dine tidligere registrerte telefonnumre eller gjøre endringer i disse, må du logge deg inn via Altinn. Der kan du også registrere eventuelle andre adresser enn din folkeregistrerte.

NB! En reservasjon vil ikke forhindre markedsundersøkelser eller henvendelser fra bedrifter du har et eksisterende kundeforhold til (bank, forsikring, bokklubb m.m.).







TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)