Hopp til innhold

Tele2 refset for ulovlig telefonsalg

Forbrukerombudet har slått ned på det de mener er ulovlig telefonsalg fra teleoperatøren Tele2, etter flere klager fra forbrukere.

Mobiltelefon i hånda

En kunde fikk en SMS der han ble bedt om å bekrefte en avtale på vegne av bestemoren sin.

Foto: Jorge Silva / Reuters

Klagene kommer fra kunder som har motatt tekstmeldinger fra Tele2 der de blir bedt om å bekrefte bestillinger av abonnement på vegne av slektninger.

Ifølge Forbrukerombudet er det selskapet Current Communication som driver telefonsalg på vegne av Tele2. De har brutt angrerettloven og god markedsføringsskikk, skriver ombudet på sine nettsider.

Ringte kundens bestemor

I angrerettloven heter det at en avtale som blir inngått over telefon ikke er gyldig før den er akseptert skriftlig. En SMS kan oppfylle dette kravet, men i Tele2s tilfelle er det ikke den som skal inngå avtalen som mottar tekstmeldingene.

I en av sakene ble klagerens bestemor oppringt av Tele2, selv om hun aldri hadde akseptert å bli kunde. Likevel skal barnebarnet ha fått en SMS der vedkommende ble bedt om å bekrefte avtalen på vegne av bestemoren.

«Dette fremgår som en svært spekulativ markedsføringsmetode. At markedsføringen i tillegg ser ut til å rette seg mot eldre personer gjør at denne i tillegg lett vil være i strid med god markedsføringsskikk,» skriver Forbrukerombudet.

Les også: Endrer markedsføringen

Vil endre rutinene

Christian Sæterhaug

Markedsdirektør Christian Sæterhaug har ringt kunden og beklaget saken.

Foto: Tele2

Markedsdirektør Christian Sæterhaug i Tele2 opplyser at denne praksisen er i strid med operatørens rutiner.

– I dette tilfellet har selgeren oppsøkt en slektning uten samtykke fra kunden verken på salget i seg selv, eller at vi tar kontakt med barnebarnet. Dette er i strid med våre rutiner, og Tele2 tar sterk avstand fra måten dette er utført på. Jeg har personlig ringt til barnebarnet og beklaget saken, sier Sæterhaug til NRK.

Sæterhaug varsler en full gjennomgang av selskapets rutiner, og vil sørge for at noe lignende ikke skjer igjen.

– Med bakgrunn i denne saken er det åpenbart at vi må ha rutiner som utelukker muligheten for at selger kan misbruke opplysninger, slik som selgeren har gjort i denne saken. Vi tar sterk avstand fra måten dette er håndtert på. Jeg har personlig ringt og beklaget saken, og vi vil iverksette endringer slik at dette ikke skjer igjen, sier Sæterhaug.

Les også: 25 kroner per samtale for service

AKTUELT NÅ