– Dette er juks og bedrag. Det er identitetstyveri, sier Gunn Elin Flakne.
Hun er en av de uheldige som misbrukes i en annonse fra Nature Skin Labs på Facebook. Flakne er vararepresentant på Stortinget, for blant annet Trond Giske.
– Det var en sambygding fra Tydal som kontaktet meg og lurte på om jeg var klar over at jeg reklamerte for grønn kaffe, et slankemiddel, forteller hun.
Siden den gang har hun dukket opp flere ganger i lignende skjønnhets- og slankereklamer. Bildet hennes brukes i falske kommentarfelt som lovpriser produkter som vil lokke forbrukere inn i abonnementsfeller.
– Det rare er at jeg kjenner flere av damene som er i det samme kommentarfeltet som meg. Det er både jobbkollegaer og til og med venninner fra min egen syklubb.
Hun har kontaktet både Facebook og Forbrukerombudet, men klarer ikke å stoppe problemet som stadig gjentar seg.
- Les også:
Sjekk om du er misbrukt
– Siden Gunn Elin Flakne kjenner så mange er det mulig at hennes venneliste har vært utgangspunkter for det falske kommentarfeltet, sier Mats Authen som er rådgiver i NorSIS og for tjenesten slettmeg.no.
Ved hjelp av et enkelt triks i Google og nettleseren Chrome har dataeksperten klart å finne identiteten til flere nordmenn som blir reklamemisbrukt akkurat nå, uten at de er klar over det.
– Ved å høyreklikke på et bilde med datamusen i nettleseren Chrome, får du opp et valg som heter «søk på dette bilde i Google». Dersom bildet ditt er misbrukt vil dette søket trolig gi deg svaret dersom det er indeksert, sier han.
Har du ikke nettleseren Chrome, laster du ned bildet på PC-en og går inn på Googles bildesøk. Ved søkefeltet er et kameraikon som gir deg muligheten til å søke på bildene dine.
- Les også:
Vanskelig å stoppe
Skulle du være uheldig å finne deg selv råder Facebook og flere andre nettsteder at du rapporter til dem, slik at de kan fjerne annonsen.
– Etter en stund vil slike annonser forsvinne av seg selv fordi de er kortlivede. Utfordringen er at de trolig kommer tilbake under et nytt navn. For de som lager dem liker å bruke de samme bildene og teksten flere ganger, forklarer Authen.
– Hvor vanskelig er det å stoppe denne typen bildemisbruk?
– Dessverre er det ikke mye man får gjort hvis man havner i en slik loop. Det er vanskelig å finne de som står bak, sier Authen.
NRK har gjentatte ganger prøvd å komme i kontakt med de ansvarlige i Nature Skin Labs, uten å lykkes.