Vil du kjøpe mer godteri hvis det inneholder vitaminer? SI DIN MENING HER!
Juice, brus, ost, kjeks og godteri kommer nå med vitamintilsetninger.
Mattilsynet har fått rundt 50 søknader fra produsenter og importører som ønsker å selge ulike matvarer beriket med vitaminer.
Skeptiske
Mange nye vitamintilsatte produkter venter på godkjenning hos Mattilsynet. (Foto: NRK)
En ny norsk regelendring, presset fram av EU, gjør at Mattilsynet nå må tillate tilsetting av vitaminer og mineraler i matvarer så lenge det ikke er helseskadelig.
– Mattilsynet er skeptiske til vitaminberikede varer, men må likevel godkjenne de fleste søknadene sier seksjonssjef i Mattilsynet Åse Fulke
– Nå har vi ganske mange søknader og veldig mange er av den typen som vi tidligere hadde sagt at det ikke var lov å berike. Nå må vi konkret vurdere hver enkelt søknad og antagelig er det mange av søknadene vi må gi tillatelse til, så det vil bli flere produkter på markedet, sier Fulke.
Fra usunn til sunn
Hos Lidl får du allerede produkter som godteri og barneyoghurt med tilsatt vitamin. (Foto: NRK)
Søknadslista hos Mattilsynet avslører at det finnes planer om vitamintilsetting i alt fra leskedrikker og juicer, til ost, kjeks og rene godterier.
Dette er bare starten mener 1. amanuensis i markedsføring ved Bi, Hans Mathias Thjømøe. Han tror at vi vil se mange usunne produkter fremstå som sunne i fremtiden.
– Jeg tror ikke bransjen kommer til å la denne sjansen gå fra seg, de lar ikke de utenlandske produsentene hygge seg med vitaminmarkedet alene, sier Thjømøe.
Åse Fulke i Mattilsynet tror heller ikke motivene til produsentene er helsefremmede årsaker.
– Vi kan ikke skjønne at det kan være noe annet poeng enn at man skal få et salgsfremmede argument til for vi kan ikke se at det er behov for denne tilsettingen.
Gull verdt
Produktene vil gi inntrykk av at de er sunnere enn de er, mener Knut-Inge Klepp Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. (Foto: NRK)
Også Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet mener vitaminberikingen først og fremst handler om markedsføring.
– Dette gir altså produktene et skinn av at de er sunnere enn de i virkeligheten er, sier leder i rådet, Knut-Inge Klepp.
I følge Hans Mathias Thjømøe ved BI vil det være gull verdt for bransjen å gi usunne varer et sunnere preg.
– Sannsynligheten for at vi kjøper produktene øker jo for da er det plutselig blitt noe sunt. Det er ikke godterier og klissete sukkervarer lenger, det er vitaminer som jeg tar på min måte, sier Thjømøe.
Haribo er en av verdens største godteriprodusenter. I enkelte andre land selger de godteri med vitaminer. Nå sier de at de ikke ønsker å gjøre dette i Norge, men det avhenger av hva konkurrentene gjør sier administrerende direktør i Haribo Norge Harald Reigstad.
– Vi ser jo allerede at det er produkter ute som er merket med vitaminberiking. Det store spørsmålet er hvor mange som vil følge på og suksessen som dette vil få. Dette vil være kritisk i forhold til om vi også må begynne med det, sier Reigstad.
Dent og Lacryl
Dent og Lacryl er to norske produkter som allerede er på markedet, beriket med C-vitamin.
Det er Brynild-gruppen i Fredrikstad som produserer disse og styreleder Jon Brynildsen mener at de på denne måten gir forbrukeren en del av det daglige behovet for c- vitaminer og at dette derfor er en tileggsverdi.
– Det endelige målet er å selge flest mulig pastiller selvfølgelig, sier Brynildsen.