Hopp til innhold

Fjorårets beste kameraer

Man trenger ikke være proff fotograf med ubegrenset budsjett for å få fine bilder. Her er fjorårets fem anbefalte kameraer.

fotografering

De beste kompaktkameraene og speilrefleksene fra året som gikk, gir mye kvalitet for pengene.

Foto: ScanStock

Å velge kamera handler om å velge riktig verktøy til jobben. Slik er det for proffene, men sjelden for den glade amatør. Som gjerne velger et lite kompaktkamera til å gjøre jobben.

Da blir bildekvaliteten bedre enn fra mobilkameraet, men erfaringen viser at det er stor forskjell på bildekvaliteten og de kreative mulighetene et lite kamera gir deg.

Unntakene finnes selvsagt, og som så ofre før, handler det om pris. De billigste kameraene har flest begrensinger og dårligst bildekvalitet.

LES OGSÅ:

Ikke spar på kvaliteten

Derfor anbefaler Lyd & Bilde som regel kameraer fra 1800-2000 kroner og oppover. Da får man rett og slett bedre kvalitet for pengene.

Bildene blir bedre, og man sitter igjen med et smil om munnen når man ser hvor fine forstørrelser det er mulig å få med et kompaktkamera.

LES OGSÅ:

Dyrere er ikke nødvendigvis bedre

De litt dyrere kameraene leverer ikke nødvendigvis bedre bildekvalitet, i hvert fall ikke om man ser etter kameraer med mye zoom, for eksempel 12-16 x zoom. Da faller den optiske kvaliteten merkbart.

Man betaler ekstra for mer zoom og flere funksjoner, men oppnår sjelden bedre bildekvalitet i samme slengen.

Her er de fem kameraene Lyd & Bilde mener var de beste i året som gikk:

Canon IXUS 230HS

Canon IXUS 230HS

Tynn toppklasse: Canon IXUS 230HS

Vil man ha et lite kamera uten unødige finesser som tar bra bilder, er det Ixus som gjelder.

Ixus 230 HS påstås å være verdens tynneste kamera med 8 x zoom, og med sine 22 millimeter er det vanskelig å stille spørsmål ved det.

Det er altså ytterst lommevennlig, og zoomomfanget rekker faktisk godt til de vanligste situasjonene på ferie.

Formatet har gjort at knappene sitter litt annerledes enn man er vant til. Menyknappen og velgeren for motivprogram har havnet på siden av kameraet, noe som føles litt rart. Men ettersom det ikke er dem man benytter mest, fungerer det faktisk bra, og man venner seg raskt til det.

Dette har dessuten resultert i at baksiden holdes fri for unødige knapper. De som finnes sitter vel adskilt og er lette å finne med fingeren.

Enkelt og rimelig

Det finnes ingen fantasifulle finesser som man likevel ikke har større bruk for. Det gjør håndteringen enklere og holder prisen nede.

Hva som derimot finnes er forskjellige innstillinger for å ta kjappe bildeserier og enten sette samme bilder eller velge ut de beste av dem. Det har dessuten en jevnt følgende autofokus og en bra bildestabilisering.

Canon har satset på viktige ting som at kameraet starter kjapt og at man ikke må vente lenge innen man kan ta neste bilde. Samt bildekvaliteten, så klart. Det har god skarphet gjennom hele zoomomfanget, og fargene er korrekte.

Takket være den bakgrunnsbelyste CMOS-sensoren kan man dessuten ta bra bilder selv i dårlig belysning.

Hvis man synes det er viktigere at kameraet er lett å putte ned i lommen enn at det har monsterzoom, så er Ixus 230HS et utmerket valg for den gjennomsnittlige feriefotografen.

Panasonic Lumix DMC-FT3

Panasonic Lumix DMC-FT3

For eventyr og bad: Panasonic Lumix DMC-FT3

Panasonic fortsetter å dominere blant de vanntette kameraene og byr i år på enda flere finesser til en lavere pris. Det er bare å takke og ta imot.

FT-serien har helt siden den kom vunnet Lyd & Bildes tester av tøffe kameraer, og FT3 er intet unntak. Til tross for at det ikke lenger er i metall, tåler det et fall på respektable to meter.

Enda merkeligere er det at det i tillegg klarer opp til 12 meters vanndybde, noe som er mer enn forgjengeren. Skal man ta med seg kameraet i skibakken er det også hyggelig at det fungerer ned til 10 minusgrader.

Kamerahuset har blitt mer avrundet, noe som gir et bedre grep. Fireveisknappen er distinkt og lett å jobbe med, og utløseren er lett å komme til og er passe følsom.

Hurtiginnstillingsknappen, som vi kjenner igjen fra mange andre modeller, gjør det lett å komme til de vanligste innstillingene. Man har, smart nok, også gjort motivvalgene for sport, snø, strand og vann lettere tilgjengelige enn de mindre vanlige motivprogrammene for et slikt kamera.

Barometer og høydemåler

Blant finessene i FT3 liker vi GPS-mottakeren som ikke bare baker inn posisjonen der bildet er tatt i bildefilen, men også kan vise hvor man er i klartekst. Det er ikke en selvfølgelighet på GPS-kameraer.

Enda mer uvanlig er at man får kompass, høydemåler og barometer, noe som føles helt riktig for et eventyrkamera. Man kan selvfølgelig også ta bilder i 3D ved å holde utløseren nede og sveipe med kameraet.

Til å være et kamera med innebygd optikk er bildekvaliteten god, og det er ingen forstyrrende forvrengninger verken i vidvinkel eller i tele. Skarpheten er god og fargegjengivelsen bra, med bare en anelse gulstikk under vann. Der det ellers glimrer med utmerket prestasjon under dårlige lysforhold.

For et kamera som faktisk er blitt billigere siden i fjor til tross for alle nyhetene, er det imponerende.

Fuji X10

Fuji X10

Ett steg foran: Fuji X10

Som alternativ til et speilreflekskamera, er det få kompakter som kommer så nært som dette.

Canon, Nikon, Leica, Panasonic og Olympus har alle prøvd. Samsung også. Men ingen har lykkes så godt som FujiFilm med å lage et kompaktkamera som kan nærme seg bildekvaliteten til systemkameraene.

Olympus XZ-1 er det eneste reelle alternativet etter vår mening, mye grunnet den fremragende optiske ytelsen. Men FujiFilm X10 benytter en bedre bildebrikke, som ligger et hestehode foran konkurrentenes på teknisk ytelse.

Med store, tydelige knapper og ratt, en ganske hyggelig optisk søker og en kvalitetsfølelse man vanligvis ikke forbinder med et kompaktkamera, er X10 en drøm å jobbe med.

Fujinon-zoomen på 28-112mm f2.0/f2.8 i kombinasjon med Fujis egen EXR bildebrikke, leverer varene hver gang, også i lite lys.

Toppklasse

Fargegjengivelsen, kontrasten og bildedynamikken er i toppklasse, og bedre enn noen annen kompakt Lyd & Bilde har testet. Med et mulig unntak for fargegjengivelsen til Leica X-1 – når hvitbalanseautomatikken fungerer – må vi til systemkameraene for å finne bedre bildekvalitet.

For alle som tar fotografering på alvor, og trenger godt verktøy, er X10 et opplagt valg om det skal være et kompaktkamera. Skjønt, veldig kompakt er det ikke, objektivet stikker ut selv nå det er avslått. Men bildekvaliteten er det ikke mye å utsette på.

Olympus PEN P-PL3

Olympus PEN P-PL3

For folk flest: Olympus PEN P-PL3

Dette er kanskje det mest anvendelige kompakte systemkameraet for folk flest.

Det har lynrask autofokus som gjør at du sjelden bommer med uskarp bildekvalitet, svært god bildekvalitet som egner seg til trykk i posterstørrelse, og skarp HD-videokvalitet. Og så er det lite.

Så lite at det ikke er plass til blits. I stedet følger det med en liten separat blits. Men vippeskjerm har det, som gjør særlig videoopptak til en lek.

Olympus og Panasonic var tidlig ute med sine små MicroFourThirds-kameraer. Som var de første kompakte systemkameraene.

Det har gitt dem et forsprang i markedet som kan ta tid å ta igjen for konkurrentene. I hvert fall når det kommer til utstyrsutvalget. For eksempel har Olympus og Panasonic til sammen 21 objektiver tilgjengelig.

Mye tilbehør

Så om man snakker om systemer, er det få som har et så velutviklet system og så mye tilbehør til sine kompakte systemkameraer som Olympus og Panasonic.

Blant kameraene er det særlig Lumix G3, Olympus PEN E-P3 og PL3 som har gjort det best i Lyd&Bilde-testene. For folk flest er det i første rekke PL3 som fyller kriteriene kompakt og systemkamera best.

At bildekvaliteten er på høyde med de beste kompakte systemkameraene, mens prisen er relativt lav, gjør dette til et førstevalg.

Canon EOS 600D

Canon EOS 600D

Allround-vinneren: Canon EOS 600D

Med fallende priser kan man gjøre stadig bedre kamerakjøp. Dette er et av de beste eksemplene på det.

Canon har lykkes godt med å oppgradere kameramodellene sine. Her har de tatt et velprøvd og rimelig kamerahus, og lagt inn teknikken fra et dyrere Canon-kamera.

Siden introduksjonen har i tillegg prisene falt så pass at Canon EOS 600D fremstår som et enda bedre kjøp enn da Lyd & Bilde tildelte det en Spesielt anbefalt-logo våren 2011.

Teknisk sett er 600D samme kameraet som 550D, med samme 18 megapiksler bildebrikke og HD-video som ble testet med meget godt resultat våren 2010. Den mest synlige endringen er en vribar høyoppløst skjerm, hentet fra det mer påkostede EOS 60D.

Zoomobjektivet med 18-55mm (28,8-88mm tils. 35 mm filmformat) er oppgradert med ny og mer kompakt design.

Anvendelig

Canon EOS 600D er et meget anvendelig kamera for folk flest. I hvert fall for de som ønsker høy bilde- og videokvalitet i et kamera man ikke trenger å være rakettforsker (eller proffotograf) for å kunne bruke.

Selv om det ikke er merkbare fremskritt i bildekvalitet fra forrige generasjon – EOS 550D – er funksjonsnivået hentet fra øverste hylle. 600D er et av de mest avanserte amatørkameraene Lyd & Bilde har testet. Men det betyr ikke at det er vanskelig å bruke.

Siden 600D ble testet har prisene falt under 6000 kroner med 18-55mm zoomobjektiv, noe som gjør dette til et av de beste kamerakjøpene man kan gjøre for tiden.

TV og radio

Tonnevis av møbler kastes hver dag. Kan Trygve Slagsvold Vedum og Christian Strand pusse opp barneskolen til Trygve med møbler NAV har dumpa?
Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)