Bedre elever av utsatt skoledag

Da elevene fikk en halvtime ekstra om morgenen, skjedde det store forandringer både med skolearbeidet og humøret.

Ung gutt sover

Når klokka ringer tidlig om morgenen, er mange tenåringer i sin dypeste søvn.

Foto: Colourbox.com

Trøtt mann

Tenåringer er trøtte om morgenen, men kan det virkelig hjelpe å bare skru litt på vekkerklokka?

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Det er en kjent sak at søvnklokka fusker i tenårene .

Den indre klokka går rett og slett for sakte, slik at det blir vanskelig å legge seg i tide om kvelden, og like vanskelig å stå opp.

- Fra fjortenårsalderen begynner døgnrytmen å forskyve seg, samtidig som man fortsatt har et stort søvnbehov. Faktisk trenger tenåringer vanligvis over 9 timer søvn, sier overlege Eli Sørensen ved Haukeland sykehus til NRK.no.

Til tross for at ungdommene har større problemer med å stå opp om morgenen enn både mindre barn og voksne, begynner gjerne skoledagen tidlig.

Ga elevene en ekstra halvtime

Men hva skjer hvis man forskyver skoledagen? Legger tenåringene seg bare senere og blir like trøtte?

Elevene ved en skole på Rhode Island i USA fikk teste dette i praksis i et forsøk i fjor. Skolen hadde klassetrinn fra 9.-12. klasse.

Skoledagen ble rett og slett forskjøvet med en halvtime, fra klokka 08 til 08.30, og forskerne fulgte nøye med på om dette endret elevenes skolearbeid, humør og søvn.

Forsøket pågikk i to måneder. 278 elever deltok.

Store forskjeller

De få ekstra minuttene om morgenen viste seg å ha stor effekt:

  • Andelen elever som sov mer enn åtte timer, gikk opp fra 16 til 55 prosent.
  • Andelen elever som følte seg trøtte på dagtid gikk ned fra 49 til 20 prosent.
  • Elevene ble mindre deprimerte og irriterte.
  • Elevene ble mer aktive i første time.
  • Dobbelt så mange spiste frokost.
  • Elevene ble mer konsentrerte.
  • Motivasjonen for skolearbeidet økte.

Resultatene var så positive for hele skolen at endringen nå er gjort permanent.

Studien er publisert i Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine .

- Fornuftig tiltak

Professor Ståle Pallesen forsker på utsatt skoledag i Norge, og er ikke overrasket over de positive effektene.

- Motstanderne av at ungdom skal begynne senere på skolen, argumenterer gjerne med at de bare vil legge seg senere om kvelden. Men studier fra USA viser i likhet med denne studien at dette ikke er tilfelle, sier han til NRK.no.

- Tvert imot får de mer søvn på ukedagene, og forskjellen mellom søvnlengden på hverdager og i helgene blir mindre.

Det ser også ut til at mer tid om morgenen kan gi andre positive bieffekter.

- En amerikansk studie viste interessant nok at bilulykker hvor skoleungdom var involvert gikk ned i området som innførte forskjøvet skolestart, sammenlignet med områder som ikke gjorde dette, forteller han.

Resultatene av Pallesens egen forskning er ennå ikke klare. Men ut fra den kunnskapen vi har i dag, mener han det kan være gode grunner til å starte skoledagen for tenåringer så sent som halv ti.

Kan gjøre mye selv

Men selv om det er biologiske årsaker til at tenåringer ofte får for lite søvn, er det mulig å gjøre ganske mye for å påvirke søvnrytmen, mener Eli Sørensen.

Her er hennes råd til tenåringer som vil ha et bedre søvnliv:

  • Legg vekt på gode søvnvaner med tilstrekkelig søvn.
  • Hold fast ved en regelmessig søvn-våkenhets-rytme på skoledager og i helgen. Tiden du står opp og tiden du legger deg bør ikke variere mer enn en time fra dag til dag.
  • Ro ned med faste, rolige og positive rutiner hver kveld før sengetid.
  • Vær utendørs, spesielt om morgenen. Sol og dagslys hjelper døgnrytmen.
  • Ikke ta høneblunder på mer enn 30-45 minutter på ettermiddagen.
  • Avslutt trening minst to timer før sengetid.
  • Spis et lett kveldsmåltid. Unngå store måltider de siste tre timene før sengetid.
  • Slå av mobiltelefonen om natten.
  • Soverommet bør være forbeholdt soving.

LES OGSÅ: Disse lydene vekker deg

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)