– Senk temperaturen til 14 grader!

Inneklimaeksperter mener nordmenn har det altfor varmt innendørs. Ifølge Folkehelseinstituttet er 14 grader ideell temperatur på soverommet.

Innetemperatur

Helsedirektoratet anbefaler en soveromstemperatur på rundt 14 til 18 grader. Resten av boligen bør ikke være varmere enn 20 grader.

Foto: Kim Jansson / NRK

– Hvis det er én ting nordmenn gjør feil hjemme, så er det å ha det for varmt innendørs, spesielt på soverommet. Det sier leder Tore Andersen i Norsk forum for bedre innemiljø for barn (NFBIB).

Tore Andersen

Tore Andersen, leder i Norsk forum for bedre innemiljø for barn, tror mange norske hjem har for høy innetemperatur.

Foto: Helsedirektoratet

Nå som høsten er her og vinteren er rett rundt hjørnet, blir boligen naturligvis kaldere. Da er det viktig å ikke sette varmeovnene på full temperatur. Helsedirektoratet og NFBIB anbefaler at temperaturen på soverommet bør ligge på 14 grader, eller maksimalt 18 grader.

– Innenfor rimelighetens grenser, kan man si at jo lavere temperaturer, dess bedre er det, sier Andersen.

Et problem på barnerommet

Andersen viser til omfattende undersøkelser organisasjonen har gjort i samarbeid med Helsedirektoratet, der det kommer frem at innetemperaturen på soverommene er for høy.

Spesielt mange synder med temperaturen på barnerommene.

– Mange voksne har vinduene åpne om natten, slik at de får frisk lufttilførsel. Samtidig skalker de igjen vinduene på barnerommet, sier Andersen.

Foreldre som er redd for at barna skal fryse, bør slutte å uroe seg, for det er ikke farlig å ha vinduet litt på gløtt, selv på kalde vinternetter.

Men hvis vinduslufting ikke er et alternativ for deg, bør du i alle fall sørge for én ting:

– Det er ikke bra for barnet at man ikke lufter. Så om vinduene ikke står på gløtt, bør døren til rommet i hvert fall være åpen, slik at man får et større luftvolum, sier Andersen.

Et større luftvolum vil gjøre det lettere å holde en lavere temperatur i rommet.

«Tjue er bra for hue»

Resten av boligen bør heller ikke være for varm nå på høsten og utover vinteren.

– Innetemperaturen bør ligge på rundt 20 grader. Det er fort gjort og galt å vende seg til høye temperaturer inne, sier Andersen.

Han får støtte av Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF), som til og med har kommet opp med sin egen huskeregel i forbindelse med innetemperatur:

Kai Gustavsen

Kai Gustavsen, seniorrådgiver i Astma- og Allergiforbundet, sier 20 grader er den ideelle temperaturen i boligen. På soverommet skal det være kaldere.

Foto: Privat

– NAAF har et slagord som heter at «Tjue er bra for hue», sier seniorrådgiver Kai Gustavsen i Astma- og Allergiforbundet.

Og forklaringen er enkel:

– Dette temperaturområdet gir topp ytelse og konsentrasjon, sier rådgiveren til NRK.no.

For å oppnå ideell luft innendørs på kaldere dager og netter, anbefaler Gustavsen at man åpner dører og vinduer i kortere perioder, slik at man får luftet raskt og effektivt.

Han anbefaler også å sørge for at luftvolumet i rommet ikke blir for lite. Det problemet kan man løse enkelt og greit:

– Det kan være fornuftig å ligge med soveromsdøra åpen eller på gløtt, slik at man får et litt større volum på rommet.

Gode grunner til å ikke ha høy temperatur

Det er mange grunner til at temperaturen innendørs ikke skal være for høy.

NFBIB skriver på sine nettsider at høy temperatur ofte gir en følelse av tørr luft, noe som kan bidra til at man føler seg slapp og uvel, og at mange får hodepine.

Dessuten er det viktig å være oppmerksom på at høye temperaturer øker avgassinger fra forskjellige materialer, noe som gir et gunstig miljø for både muggsopp og støvmidd. Og det er det vel ingen som ønsker.

Nyttige tips til god inneklima

NAAF og NFBIB har flere tips til bedre inneklima. Her er noen tiltak, som kan bedre luften innendørs:

Fjern organisk avfall

Organisk avfall og andre ting som gir mye lukt, er ingen heldig kombinasjon med høy temperatur og dårlig luftsirkulasjon. På vinteren er det derfor ekstra viktig å gå ut med matavfall og andre luktekilder som kan forurense inneluften.

Fjern støvsamlere på soverom

Støv er et velkjent problem i mange boliger. Kombinert med lite lufting på soverommet, kan det føre til at luftkvaliteten bli ganske dårlig. En stor feil mange foreldre gjør, er å la barna ha mange bamser og dokker på barnerommet. Disse samler mye støv. Putt bamsene i oppbevaringsbokser eller i et annet rom enn der barnet sover.

Skittent filter

Lenge siden du skiftet ut filteret i avtrekksviften? Da kan du få deg en ubehagelig overraskelse.

Foto: Kim Jansson / NRK

Pass på ventiler som slipper inn luft i boligen

Enkelte teiper igjen eller dekker til ventiler om vinteren, fordi det kommer kald luft inn i leiligheten. Men ventilen skal sørge for at du får tilgang til ny, frisk luft, så det er ikke særlig smart å dekke den til.

Bytt ut filtre i ventilasjonsanlegg

Har du et lufteanlegg i boligen din, bør du – med jevne mellomrom – sjekke at dette fungerer som det skal. Har du filter knyttet til anlegget, bør du bytte dette ut et par ganger i året. Hvis du ikke gjør det, kan du bli overrasket over hvor mye skitt, støv og insekter som kan samle seg opp og tette igjen systemet. Her ser dere et skrekkeksempel.

Ikke bruk lufteanlegget til å varme opp boligen

Avanserte luftesystem lar deg stille temperaturen på tilluften til boligen. Ifølge NAAF bør ventilasjonsluften være undertemperert, det vil si cirka 18 til 19 grader. Setter du denne temperaturen for høyt, vil frisk uteluft bli liggende under taket.

LES OGSÅ: Se hva som skjulte seg i avtrekksviften

TV og radio

Helene sjekker inn - på asylmottak. Norsk dokumentar.
I fem døgn bor programleder Helene Sandvig sammen med asylsøkere på Dikemark Asylmottak. Det blir et tøft møte med en helt annen virkelighet.
Aida sov et helt døgn og Halvor får ikke sove uten å gjøre et spesielt triks. Hva feiler det dem? Tre butikkansatte med nettbrett utfordrer legelaget i kveldens episode. Programleder: Kjetil Røthing Askeland. Sesong 2 (4:8)
Norsk dokumentarserie. I tre månender har de 8 ungdommene hatt samtaleterapi med psykolog Peder Kjøs, og sammen har de funnet veier for å endre livene sine. Psykolog Peder Kjøs og gruppa trener Trine i å tørre å være seg selv. Malin gjør store fremskritt, og Kira med ME kjenner energien komme litt tilbake. Fredrik kommer frem til en løsning han vil prøve på. (8:8)