Hovedrolleinnehaver, Svein Tindberg, mener stykket fremdeles har stor aktualitet. Han får støtte fra uventet hold, nemlig fra rap-miljøet i Trondheim.
Snakker ungdommens språk
Som skuespiller har Svein Tindberg lenge irritert seg over holdninger som går ut på at Shakespeare er vanskelig tilgjengelig. Derfor blir han begeistret når han hører en av monologene i "Kong Lear" bli behandlet av Trondheimsrapperen Trond Wiger fra rapgruppa Gode Ord Dør Sist (G.O.D.S.):
- Det er helt utrolig, og kjempemorsomt.
Da Tindberg var til stede på et møte i teateret, og spørsmålet "Hvem er Kong Lear, og hvem er publikum?" dukket opp, var det flere som uttrykte en redsel for at stykket ville være vanskelig tilgjengelig for ungdom.
- Da ble jeg rett og slett litt forbanna, for det er bare tull. Vi sitter i dag med en hel generasjon ungdom som er så vant til å forholde seg til rytme og rim at Shakespeares fem-fotede jamber blir som barnemat i forhold.
Rapperen Shakespeare
Trond Wiger mener likheten mellom rap og Shakespeares vers er stor.
- Likheten er at det alltid skapes rytme når man setter sammen ord. Men der vi rappere holder oss til enderim og et visst antall linjer, så holder Shakespeare seg til jamber og andre virkemidler.
Svein Tindberg mener at det beste av rap-musikken har bragt kunsten tilbake i hverdagen.
- Mange rappere er virkelig eminente til å leke med sette sammen og skape nye ord. Det er en hel generasjon som prøver å fortelle om hverdagen i livet sitt, satt inn i en kunstnerisk form med rim, lek og nyskaping - akkurat som Shakespeare.