NRK Meny
Normal

Yahoo selges for 41 milliarder kroner

Det amerikanske teleselskapet Verizon kjøper teknologiselskapet Yahoo for omtrent 41 milliarder kroner.

Yahoo Marissa Mayer delivering her keynote address at the annual Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas

FÅR GIGANTSLUTTPAKKE: Yahoo-sjef Marissa Mayer får trolig en sluttpakke på rundt 472 millioner kroner etter at Yahoo ble solgt til Verizon denne uken.

Foto: ROBERT GALBRAITH / Reuters

Yahoo var inngangsdøren for mange av internetts tidlige brukere, og tjenesten tiltrekker seg fremdeles milliarder av brukere hver måned.

Men internettet er ikke laget for gårsdagens gode ideer, og Yahoo har nå nådd slutten på historien som selvstendig selskap, skriver The New York Times.

Ifølge den amerikanske storavisen selges nå Yahoos kjernevirksomhet på internett til teleselskapet Verizon for 4.8 milliarder dollar, som tilsvarer en sum på omtrent 41 milliarder norske kroner.

Bransjebladet Variety skriver at selskapets patenter vil bli solgt separat, det vil også selskapets aksjer i det kinesiske internettselskapet Alibaba. Yahoos aksjonærer vil sitte igjen med investeringer med en samlet verdi av 41 milliarder dollar, altså rundt 352 milliarder norske kroner.

Yahoo-sjefen Marissa Mayer antas å få en sluttpakke på 55 millioner dollar, som tilsvarer en sum på 472 millioner norske kroner.

Teknologiselskapet har omtrent 8800 ansatte. Ifølge bransjebladet er det sannsynlig at dette tallet vil reduseres betraktelig etter hvert som Yahoos virksomhet blir integrert i det nye eierselskapet Verizon.

Det var Digi.no som først omtalte denne saken i Norge.

Kulturstrøm

  • Undervannskonsert på Festspillene

    Danske Aquasonic har åpningsforestillingen under Festspillene i Harstad lørdag kveld. De spiller under vann i fem store akvarium med spesiallagde instrumenter. – Det er krevende, og vi må holde pusten lenge, sier Laila Skovmand, i Aquasonic.

    Aquasonic Festspillene
    Foto: Nils Mehren / NRK
  • Rihanna og Mars rundet milliarden

    Rihanna og Bruno Mars har sist uke begge nådd den «magiske» milliardgrensen på YouTube, med sine respektive videoer til låtene «Work» og "24k Magic», skriver Billboard. Dermed er Rihanna en av de tre kvinnelige artistene med flest milliardvideoer: Hun, Katy Perry og Nicki Minaj har hver fire stykker. Bruno Mars er med " 24k Magic » på sin femte, etter tilsvarende suksess for «Uptown Funk», der han gjestet hos Mark Ronson, samt «That's What I Like», «The Lazy Song» og «Just the Way You Are» (NTB)

    Bruno Mars
    Foto: Lucas Jackson / Reuters