Hopp til innhold

Tildeles språkprisen 2021: – En uredd og følsom forfatter

Katrine Sele får Språkrådets språkpris. – Det får meg til å tenke at stemmen min har blitt hørt, sier forfatteren.

Forfattaren Katrine Sele

Bøkene til Katrine Sele er inspirert av opplevelser hun har hatt.

Foto: SAMLAGET PRESSEFOTO

Sele tildeles prisen for sitt skarpe innblikk i de store politiske spørsmålene, og for tilstedeværelsen i livene til menneskene i bøkene «Jølster hotell: Historier fra et asylmottak» (2017) og «Einars bok» (2021)

– Det å skrive bøker er en litt ensom jobb. Å nå ut til lesere og anmeldere, i tillegg til å bli anerkjent med pris, er stort. Det får meg til å tenke at stemmen min har blitt hørt.

Allerede nå merker hun betydningen prisen har for henne.

Katrine Sele

Språkprisen gjør at Sele føler seg hørt.

Foto: Samlaget

– Det gir meg tro på å skrive, at det nytter, at historiene er sterke og at bøkene treffer folk. Det er en stor inspirasjon.

– Uredd og følsom

Hver høst deler Språkrådet ut språkprisen, til en forfatter som, på ypperlig vis bruker norsk i sakprosa. Prisen kan gå til et enkelt verk, eller til samtlige av en forfatters verk de siste fem årene.

Juryen, som ledes av Kaja Schjerven Mollerin, begrunner tildelingen som følger:

«Gjennom de 20 årene hun har vært skribent og forfatter, har hun utviklet en konsistent og egenartet portrettkunst i skrift. Det ligner et paradoks at en som selv er så diskré til stede i bøkene hun skriver, samtidig gir fortellingene et så personlig avtrykk, men leseren skjønner raskt at den stillfarende fortellermåten er selve kunststykket.»

Videre står det:

«Hun er en uredd og følsom forteller. Hun har et skarpt blikk for detaljer, men også for den høye himmelen over livet til enkeltmenneskene.»

Skriver om folks liv

I «Jølster hotell» oppsøker Sele flyktninger på det gamle Jølster hotell, som har blitt omgjort til asylmottak.

Katrine Sele og Milka Ahmed

Sele tildeles prisen for blant annet «Jølster hotell».

Foto: Sigrid Sørumgård Botheim / NRK

– Jeg fikk plutselig 100 nye naboer fra forskjellige land i Afrika og Midtøsten. Jeg ble ganske nysgjerrig på de nye naboene, så da tenke jeg: hva skjer hvis jeg går inn der? Hvordan har de det der?

Det er slike opplevelser som inspirerer de fleste bøkene hennes.

– Når du går inn i livshistorien til enkeltmennekser, åpner det alltid opp mot større spørsmål. For eksempel: Hvordan er norsk asylpolitikk, hvordan tar vi imot folk? Dessuten også mer tidløse, eksistensielle spørsmål, som: Hvordan klare føle seg hjemme i verden igjen, etter å ha opplevd en livskrise?

Håper det hjelper andre

Nå håper hun flere vil dra nytte av bøkene hennes.

– Bøkene mine har hjulpet meg med å få svar på vanskelig spørsmål. Så formålet er at bøkene mine også skal være til hjelp for andre.

Språkprisen kommer med en pengepremie på 100 000 kr, hva skal du bruke de på?

– De skal jeg bruke på å lage et rom for skriving.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.