Hopp til innhold

Vil lage ny «Kongolandsby»

Kunstnere vil gjenskape «Kongolandsbyen» fra grunnlovsjubileet i Oslo i 1914. Det norsk-afrikanske miljøet raser mot initiativet.

Video Kunstnere vil gjenskape "Kongolandsbyen"

VIDEO: På dette stedet i Vigelandsparken vil kunstnerne Lars Cuzner (til høyre) og Mohamed Ali Fadlabi gjenskape «Kongolandsbyen» til grunnlovsmarkeringen i 2014. Se Dagsrevyens reportasje.

Under jubileumsutstillingen i Oslo i 1914 ble det bygget en landsby der 80 kongolesere skulle bo og leve så virkelighetsnært som mulig.

SAM CHIMAOBI AHAMBA, leder African Youth Norway

Sam Chimaobi Ahamba leder African Youth Norway.

Foto: NRK
Gro Kraft, direktør i KORO

Gro Kraft er direktør i KORO.

Foto: NRK

Nå ønsker de unge kunstnerne Lars Cuzner og Mohamed Ali Fadlabi å gjenskape landsbyen til 200-årsjubileet for Norges grunnlov i 2014.

– De fleste kjenner ikke til at denne landsbyen eksisterte i Oslo i 1914. Da var den hvite rasen ansett som overlegen. I dag finnes den ideen ennå hos mange. Vi vil sette en stopper for det ved å sette fokus på det som skjedde for hundre år siden, sier Cuzner.

Kunstnerduoen vil stille ut 30 kongolesere på samme sted i Vigelandsparken som «Kongolandsbyen» i 1914.

Men det norsk-afrikanske miljøet synes å gjenskape «Kongolandsbyen» grenser til rasisme.

– Stigmatiserende

– Det er ikke en dokumentar, det er ikke et bildeslideshow, det er ikke en Powerpoint-fremvisning. Det er en reproduksjon av den stigmatiseringen vi så i 1914, sier Sam Chimaobi Ahamba, leder av African Youth Norway.

– Vi klarer ikke å koble det til verken 200-årsjubileet eller til noe godt, progressivt og antirasistisk, fortsetter han.

Kunstverket til Cuzner og Fadlabi har fått navnet «European Attraction Limited».

Navnet er det samme som selskapet til underholdningsentreprenøren Benno Singer, som sto bak den originale «Kongolandsbyen» i 1914.

– En nyansert dialog

De to kunstnerne har mottatt 50.000 kroner i støtte fra KORO, statens fagorgan for kunst i offentlige rom, for å utvikle prosjektet.

– Det er ikke vår hensikt å støte noen. Det er heller ikke kunstnerens hensikt, det fremgikk av søknaden. Det de ønsker seg er en nyansert dialog, ikke en hatdialog, sier KOROs administrerende direktør Gro Kraft.

Kunstner Lars Cuzner er ikke overrasket over motstanden prosjektet møter.

– Om ikke Oslos eller Norges befolkning stiller seg kritiske til dette, som de burde ha gjort i 1914, er det sjukt, sier han.

Mohamed Ali Fadlabi sier det at folk reagerer med avsky skal være en del av kunstverket.

– Det er for eksempel bra at det nå er en Facebook-gruppe mot prosjektet. Vi vil at folk skal protestere i gatene mot prosjektet. Og vi vil også at folk skal støtte oss. Kanskje blir ikke landsbyen åpnet 17. mai 2014, men debatten rundt den er viktig, sier han.

Video 3ef4ad1b-2cb4-4867-bcdd-360086ccbc70.jpg

VIDEO: : «Kongolandsbyen» fra jubileumsutstillingen i Oslo i 1914.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.