Hopp til innhold

Valhalla Rising kunne vært spilt inn i Norge

Norge går glipp av store internasjonale filmproduksjoner fordi Kulturdepartementet somler med ordning.

Mads Mikkelsen, Valhalla Rising

Storfilmen Valhalla Rising med Mads Mikkelsen, kunne vært spillt inn i Norge.

Foto: Euforia Film

Kjetil Jensberg

Kjetil Jensberg

– Storfilmen som «Valhalla Rising» kunne ha vært spilt inn Målselv i Norge, forteller direktøren i FilmCamp, Kjetil Jensberg.

Prøveprosjektet som skulle lokke flere utenlandske filmproduksjoner til Norge er ennå ikke satt igang - selv om det er tre år siden stortingsmeldingen om film kom.

– «The Valhalla Rising» som vi samarbeidet tett med - og var inne i forhandlinger med - valgte Skottland fordi da sparte man produksjonen for en million kroner. Vi mistet altså produksjonen fra Norge og Filmcamp fordi Skottland har ordninger som vi mangler

– Norge stiller svakt

Dette er ikke et unikt tilfelle. Også på Filmfondet Fuzz i Bergen, har de mistet av storproduksjoner, for eksempel «The Golden Compass», til land med avtaler som kutter produksjonsutgiftene med 20 %.

Filmbransjen mener det er viktig å få på plass et slikt system i Norge. Både fordi det ville gi arbeid og erfaring til norske filmarbeidere, og føre til nettverksbygging og inntekter.

– Når en filmproduksjon kommer på befaring til oss, er noe av det første de spør etter hvilken muligheter som finnes for å finansiere filmen. Der stiller Norge i en veldig svak posisjon. Vi er snart det eneste landet i Europa som ikke har slike ordninger, sier Kjetil Jensberg.

Norge stiller dårlig i forhold til land som Canada, New Zealand og Island når det gjelder å trekke til seg utenlandske filmproduksjoner.

Frir til Giske

Allerede for seks år siden ble det lansert en ide om tilbakebetaling av 15 prosent av utgiftene i forbindelse med filminnspilling i Norge. Til tross for at man også i stortingsmeldingen om film fra 2007 går inn for en prøveordning, har det ennå ikke skjedd noe.

Da Trond Giske var kulturminister satte han svært ambisiøse mål for norsk film. Derfor håper Knud Bjørne-Larsen, i produksjonsselskapet Storyline Studios, at Giske som nærings- og handelsminister nå kan komme inn med friske penger til en ordning.

– Ordningen har stoppet opp fordi den kun ligger i Kulturdepartementet. Jeg tror den eneste måten å få til en slik ordning på er at Innovasjon Norge eller Næringsdepartementet går sammen med Kulturdepartementet. Jeg er skuffet over at vi ikke klarer å holde følge med resten av Europa, sier Bjørne-Larsen til NRK.

Ikke aktuelt

Men Kulturdepartementet ønsker ikke å gå inn for en refusjonsordning , sier statssekretær Roger Solheim.

Roger Solheim

Roger Solheim

Foto: Ketil Frøland/Kulturdepartementet

– Det er ikke aktuelt å innføre noe fast refusjonsording i Norge, men det vi kan gjøre er å bevilge penger til filmformål. Og da til utenlandske produsenter som produserer film i Norge.

Skylden for dette legger statssekretæren på filmbransjen selv.

– Når jeg spør filmbransjen om dette er en god ide, svarer de at disse pengene vil de heller ha til å produsere norsk film. Derfor har vi prioritert det frem til nå.

Kjetil Jensberg i Filmcamp likevel ikke gitt opp håpet.

– Hvis vi skal fortsette å ha en mulighet til å utvikle filmbransjen i Norge, så er ordningen helt nødvendig.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober