Hopp til innhold

Vil avbryte TV med mer reklame

Kulturminister Trond Giske (Ap) mener vi trenger flere reklameavbrudd i filmer og dramaserier.

Trond Giske

Trond Giske tror mer reklame kan gi bedre drama.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Flere reklamepauser vil gi større produksjon av norsk TV-drama, mener Giske.

- TV-kanalene er de viktigste bestillerne av dramaserier, og er det ikke regningssvarende for dem å vise serier, blir seriene heller ikke laget. Seerne får serier med 25-minuttersepisoder eller realityprogrammer, i stedet for norsk TV-drama, sier Giske til Dagens Næringsliv.

Ut på høring

Han gjør det klart at han ikke ønsker fem minutters reklamepauser hvert tiende minutt i løpet av en film.

- Det jeg ser for meg er at reglene kan tillate ett avbrudd med reklame i halvtimen i dramaserier og filmer, men vi vil diskutere regelverket med alle involverte parter, sier han.

Giskes forslag skal nå ut på høring. Han vurderer også å begrense reklamemulighetene.

- En mulighet er at filmprodusenter og regissører får vetorett, og kan bestemme at deres film ikke kan avbrytes av reklame, sier ministeren.

- Mer reklame gir mer drama

Regelverket tillater ikke i dag at film og dramaserier kan avbrytes med reklame på norsk TV. Årsaken er at den kunstneriske opplevelsen ikke skal stykkes opp for seerne.

TV-kanalene gnir seg i hendene over muligheten til å sende mer reklame. TV 2 og TVNorge er klare til å øke reklamemengden allerede i vår dersom Giskes forslag blir gjennomført.

- Det er fint med filmer som ikke blir avbrutt, men vi lever av reklame og kommer til å bruke mer plass på drama dersom vi får et regelverk som gjør dette mulig å finansiere, sier Rune Inderøy i TV2.

Inderøy mener dagens regelverk hindrer de kommersielle kanalene i å sende drama i god sendetid.

- Det er dette Giske her vil gjøre noe med, sier Inderøy.

Bransjen skeptisk

Sverre Pedersen

Sverre Pedersen

Foto: filminord.no

Giskes vekker derimot harme hos norske filmregissører. Sverre Pedersen i Norsk Filmforbund, som organiserer 150 regissører, mener en fiksjonsfilm er et helhetlig verk som ikke bør brytes opp av reklame. Han mener Giske nå bør spørre TV-seerne om deres mening.

- Hele bransjen ønsker at det skal sendes mer drama på TV, men vi må undersøke om mer reklame er noe publikum ønsker, sier Pedersen.

Han er ikke beroliget av at Giske foreslår at regissører og produsenter skal kunne legge ned veto mot reklameavbrudd i sine produksjoner.

- Dette kan føre til at de som ikke går med på premissene bli valgt bort og dermed ikke får produsere mer drama. Dette vil kunne legge føringer på de skapende sin mulighet til å bestemme hva slags historie som skal fortelles, sier Pedersen.

Vil mer reklame gi bedre drama? Diskuter her!

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober