Hopp til innhold

Vil avbryte TV med mer reklame

Kulturminister Trond Giske (Ap) mener vi trenger flere reklameavbrudd i filmer og dramaserier.

Trond Giske

Trond Giske tror mer reklame kan gi bedre drama.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Flere reklamepauser vil gi større produksjon av norsk TV-drama, mener Giske.

- TV-kanalene er de viktigste bestillerne av dramaserier, og er det ikke regningssvarende for dem å vise serier, blir seriene heller ikke laget. Seerne får serier med 25-minuttersepisoder eller realityprogrammer, i stedet for norsk TV-drama, sier Giske til Dagens Næringsliv.

Ut på høring

Han gjør det klart at han ikke ønsker fem minutters reklamepauser hvert tiende minutt i løpet av en film.

- Det jeg ser for meg er at reglene kan tillate ett avbrudd med reklame i halvtimen i dramaserier og filmer, men vi vil diskutere regelverket med alle involverte parter, sier han.

Giskes forslag skal nå ut på høring. Han vurderer også å begrense reklamemulighetene.

- En mulighet er at filmprodusenter og regissører får vetorett, og kan bestemme at deres film ikke kan avbrytes av reklame, sier ministeren.

- Mer reklame gir mer drama

Regelverket tillater ikke i dag at film og dramaserier kan avbrytes med reklame på norsk TV. Årsaken er at den kunstneriske opplevelsen ikke skal stykkes opp for seerne.

TV-kanalene gnir seg i hendene over muligheten til å sende mer reklame. TV 2 og TVNorge er klare til å øke reklamemengden allerede i vår dersom Giskes forslag blir gjennomført.

- Det er fint med filmer som ikke blir avbrutt, men vi lever av reklame og kommer til å bruke mer plass på drama dersom vi får et regelverk som gjør dette mulig å finansiere, sier Rune Inderøy i TV2.

Inderøy mener dagens regelverk hindrer de kommersielle kanalene i å sende drama i god sendetid.

- Det er dette Giske her vil gjøre noe med, sier Inderøy.

Bransjen skeptisk

Sverre Pedersen

Sverre Pedersen

Foto: filminord.no

Giskes vekker derimot harme hos norske filmregissører. Sverre Pedersen i Norsk Filmforbund, som organiserer 150 regissører, mener en fiksjonsfilm er et helhetlig verk som ikke bør brytes opp av reklame. Han mener Giske nå bør spørre TV-seerne om deres mening.

- Hele bransjen ønsker at det skal sendes mer drama på TV, men vi må undersøke om mer reklame er noe publikum ønsker, sier Pedersen.

Han er ikke beroliget av at Giske foreslår at regissører og produsenter skal kunne legge ned veto mot reklameavbrudd i sine produksjoner.

- Dette kan føre til at de som ikke går med på premissene bli valgt bort og dermed ikke får produsere mer drama. Dette vil kunne legge føringer på de skapende sin mulighet til å bestemme hva slags historie som skal fortelles, sier Pedersen.

Vil mer reklame gi bedre drama? Diskuter her!

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.