Hopp til innhold

Velregissert skrekkteater

Lørdag gikk Svein Bjørges drøm i oppfyllelse – rockens skrekkmester Alice Cooper spilte på Steinkjerfestivalen.

Alice Cooper på Steinkjerfestivalen 2010

Alice Cooper dro fram det norske flagget på første ekstranummer - «Elected».

Foto: Jørn Gjersøe, NRK

Alice Cooper på Steinkjerfestivalen 2010

Alice Cooper «dør» fire ganger i løpet av konserten - her i galgen.

Foto: Jørn Gjersøe, NRK

Alice Cooper på Steinkjerfestivalen 2010

Cooper kommer tilbake fra «døden» hver gang, blant annet i rullestol.

Foto: Jørn Gjersøe, NRK
Alice Cooper
– vi kjenner ham som rockeren som skremte vannet av tenåringsforeldre på 70-tallet, og sjokkerte med sine sceneshow der han «tok livet» av det meste.

Underholdende nok

Så var også tilfelle da han spilte i Rismelen på Steinkjerfestivalen som siste headliner lørdag kveld. Et velregissert rockens skrekkteater, som nok ikke sjokkerer like mye som i gamle dager, men som er underholdende nok. Og endelig gikk festivalsjef Svein Bjørges drøm i oppfyllelse – å få se sin store helt på egen scene.

Alice Cooper åpnet med tre av sine største hits – «School’s out», «No more mr. Nice guy» og «I'm eighteen». Et lurt trekk for en artist som har sett sine beste dager rent popularitetsmessig.

Cooper har hatt to perioder med stor popularitet. Først på 70-tallet med låtene han åpnet med denne kvelden, og igjen på slutten av 80-tallet med albumet «Trash» og hitsingelen «Poison».

Tar igjen visuelt

Men selv om han ikke har hatt den store mengden singler på Billboard-listene de siste årene betyr ikke det at han har blitt mindre profesjonell når det kommer til sceneshow. Flesteparten av låtene han serverer fra scenen er heller ikke allmannseie, men det han mangler av katalog tar han igjen visuelt, i fullt monn.

Les også: Alice Cooper på Hamar

Det er fascinerende å se hvordan en 62 år gammel mann fortsatt kan stable på beina et omreisende skrekkabinett, at stemmen hans fortsatt holder og at han holder koken hele showet gjennom.

Når det er sagt er det også på grensa til patetisk at hans siste ekstranummer er samme låt som åpningsnummeret. Han burde med sin lange karriere ha såpass til utvalg av låter at det skulle være unødvendig.

Likevel vil jeg berømme den gamle mannen, som ikke lar seg affisere av trender og moter. Han kjører på som han bestandig har gjort og han gjør det profesjonelt og godt.

Dette spilte Alice Cooper:

  • «School's out»
  • «No more mr. nice guy»
  • «I'm eighteen»
  • «Wicked young man»
  • «Ballad of Dwight Fry»
  • «Go to Hell»
  • «Guilty»
  • «Cold ethyl»
  • «Poison»
  • «From the inside»
  • «Nurse Rozetta»
  • «Be my lover»
  • «Only women bleed»
  • «I never cry»
  • «Black widow» (jam)
  • «Vengeance is mine»
  • «Dirty diamonds»
  • «Billion dollar babies»
  • «Killer»
  • «I love the dead»
  • «Feed my Frankenstein»
  • «Under my wheels»

Ekstra:

  • «Elected»
  • «School's out»

Kulturstrøm

  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters