– Vi lagde serien for Aftenposten slik at de skulle være et medium som skulle vise at ting ikke var greit, ikke for at de skulle få gode seertall, sier blogger Anniken Englund Jørgensen engasjert til NRK.
På et innlegg på sin blogg med tittelen «Norge er ikke ærlig nok» skriver hun ut sin frustrasjon etter å ha deltatt i Aftenpostens nett-tv-serie «Sweatshop».
I serien var Jørgensen én av tre moteinteresserte unge som ble satt i arbeid på en tekstilfabrikk i Kambodsja.
OVER 5 000 DELT PÅ FACEBOOK: Faksimile fra blogginnlegget «Norge er ikke ærlig nok» på Anniken Englund Jørgensens blogg.
Foto: SkjermdumpJørgensen skriver at Aftenposten i etterkant av serien forsøkte å nekte henne å snakke til pressen om vilkårene til tekstilarbeiderne i Kambodsja.
5000 delinger på Facebook
Bloggeren hevder avisen gjorde det at frykt for at hun skulle nevne Hennes & Mauritz (H&M) ved navn som et eksempel på en bedrift som ofte anklages for å benytte underbetalte arbeidere.
«For det var akkurat det Aftenposten var mest redd for. At H&M skulle stå imot alt vi sa. Vi fikk beskjed om at vi ikke fikk lov å nevne de i avisene og heller ikke i media», skriver 17-åringen på bloggen.
Blogginnlegget har skapt stort engasjement og har blitt delt over 5000 ganger på Facebook.
Hun skriver videre at forholdet mellom henne og Aftenposten ble forverret etter at hun stilte opp i NRK Morgennytt i april.
Se klippet fra Morgennytt i vinduet over.
– Fikk ny beskjed etter Morgennytt
I Morgennytt sier hun eksplisitt at kleskjeden H&M er verstingen når det gjelder arbeidsforhold for tekstilarbeidere i Kambodsja.
– Jeg har ikke handlet på eksempelvis Hennes & Mauritz siden jeg kom hjem. Det var de jeg så på som de verste, sier hun i NRK-studioet.
Hun skriver i blogginnlegget at hun nevnte den svenske klesgiganten helt bevisst:
«Så jeg bestemte meg for at det var akkurat [å nevne H&M] jeg skulle gjøre. Så i det vi var på morgensendingen til NRK på nyhetene, ble jeg spurt om hvilken kleskjede som var verst. Jeg sa bestemt, H&M» skriver hun.
– Aftenposten ba meg etter Morgennytt om ikke å nevne Hennes & Mauritz i flere sammenhenger. For meg ble alt veldig rart. Norges største avis skal ikke føle seg presset av en kleskjede. Det blir så feil, utdyper Jørgensen til NRK.
Alle episodene av «Sweatshop» ligger på Aftenpostens nettsider. Se klipp fra serien her:
Skuffet over norske medier
Jørgensen er nå veldig skuffet og synes at verken Aftenposten eller andre medier har tatt saken alvorlig nok.
Den unge bloggeren sier at møtet med arbeiderne i Kambodsja forandret livet hennes, og forteller at hun aldri vil klare å glemme arbeiderne og deres kår.
Spesielt sterkt inntrykk har møtet med en 18 år gammel jente gjort. Jenta hadde måttet jobbe i fabrikken siden hun var ni år.
Familien var avhengig av ekstra inntekter etter at moren til barna døde av sult.
– Jeg har slitt mye med hennes historie i det siste. Og jeg vil at dette skal frem, jeg har fortsatt kjempedårlig samvittighet overfor alle de menneskene jeg lovet at vi skal få til noe, sier hun, og legger til:
– H&M har millionoverskudd, og det må være mulig for dem å gi mer enn én dollar om dagen til sine ansatte. En brokkoli i Kambodsja koster akkurat det samme som i Norge, det går ikke an å overleve på en dollar. Kleskjedene må i alle fall gi de ansatte nok lønn til at de kan spise.
– Aldri presset Aftenposten
NRK har vært i kontakt med H&M om saken, som har svart via e-post.
– H&M er enig i at lønnsnivået i produksjonsland som Kambodsja er for lavt. H&M, som kjøper, kan ikke betale arbeiderne direkte, men vi jobber intensivt med å muliggjøre en rettferdig levelønn via våre leverandører, skriver presseansvarlig Kristin Fjeld i H&M Norge.
– Hva slags kommunikasjon har dere hatt med Aftenposten i forbindelse med serien og påfølgende presseoppslag? Har dere, slik Jørgensen skriver, gått inn for å «skremme Norges største avis til å backe ut»?
AVVISER ANKLAGENE: Presseansvarlig Kristin Fjeld i H&M Norge.
Foto: Espen Øyen / NRK– IKKE MUNNKURV: – Vi har ikke bedt henne la være eksplisitt å snakke om Hennes & Mauritz, men vi har oppfordret henne til å snakke om det serien handler om, sier Aftenpostens nyhetsredaktør Håkon Borud.
Foto: Yngve Tørrestad / NRK– Vi har aldri, under noen omstendigheter, lagt press på eller forsøkt å «skremme Norges største avis til å backe ut», skriver Fjeld i e-posten, og fortsetter:
– Det vi har reagert på er at reisen til Kambodsja, der man ikke har besøkt noen av H&Ms leverandører eller har snakket med H&M om det arbeidet vi gjør, har bevisst blitt presentert som en H&M-sak for å skape maksimal oppmerksomhet rundt programmet.
Se hele tilsvaret til H&M til faktaboksen.
– Vi har ikke gitt munnkurv
Nyhetsredaktør Håkon Borud i Aftenposten sier de slettes ikke har bedt Jørgensen la være å snakke om Hennes & Mauritz.
– Det har vi ikke gjort, sier han til NRK.
– Disse ungdommene har vært på en «promoturné» for denne serien. Da har vi oppfordret dem til å snakke om hva serien faktisk handler om. Utover det har vi selvfølgelig ikke pålagt dem noe som helst, fortsetter han.
Nyhetsredaktøren nevner videre at «Sweatshop» har blitt klaget inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU) av Hennes & Mauritz.
– Det er ikke sånn at serien ikke har vært gjenstand for noe kritikk. Og det er nærmest en umulighet at vi har gitt ungdommene munnkurv, når vi er klaget inn til PFU av H&M nettopp på grunn hva ungdommene sier, sier Borud.
– Aftenposten er en varm forsvarer av ytringsfrihet, også her. Men vi må forholde oss til jus og presseetikk. Det er forskjellen på en avis og en blogg, legger han til.
– Telefon fra Aftenposten kom aldri
Etter Anniken Englund Jørgensen publiserte blogginnlegget i går har hun fått mange henvendelser, men hun er skuffet over at Aftenposten ennå ikke har tatt kontakt.
– Jeg er kanskje bare 17 år, men bloggere har ganske mye makt. Jeg ventet på en telefon fra Aftenposten etter innlegget, men jeg våknet av 100 andre henvendelser. Det er skikkelig dårlig at ikke Aftenposten følger opp, sier hun til NRK.
Aftenposten tar ikke selvkritikk for at Jørgensen ikke hørte noe fra avisen etter hun publiserte blogginnlegget.
– Jeg har først registrert dette blogginnlegget for noen få timer siden, og jeg har svart på de spørsmålene vi har fått i forbindelse med det. Vi har hatt masse kontakt med Anniken etter hun kom hjem fra reisen sin, og vi har gjerne masse kontakt framover også, sier Håkon Borud.
LES OGSÅ: