Mange plateselskap var uvanlig interessert i å sikre seg signaturen til Gisle Martens Meyer og Ugress tidligere i år. De fleste anså arbeidet med å få klarert alle samplingene som uhyre problematisk, og skygget banen. Det la veien åpen for feinschmecker-distributøren TUBA og deres nystartede underlabel, Port Azur.
Funk-sample
Det er instrumentalen ”Autumn Colours” som har skapt hodebry på begge sider av Atlanterhavet. Starten inneholder nemlig noen el-piano akkorder signert det semi-legendariske funkbandet Kool & The Gang. Akkordene er hentet fra deres hit ”Summer Madness”, som var å finne på ”Light of Worlds”-albumet i 1974.
- Beklageligvis rotet jeg sammen et par låter og glemte bort én, innrømmer produktansvarlig i Port Azur, Roar Hals.
- Vi sa fra med en gang vi var klar over tabben, og får beskjed fra advokatene i USA om et par uker.
- Vi regner med at de vil ha prosenter av salget. Hvor mye? Det er vanskelig å tippe, medgir Hals, men anslår mellom to og ti prosent av prisen forhandlere betaler (ca 2 til 10 kroner per plate).
Tøff prosess
Utfordringen med klarering av samples skremte de fleste plateselskap bort fra en av årets nykommere. Port Azur tok jobben, men måtte droppe over halvparten av låtene de ville klarere til albumet ”Resound”.
- Listen over klarerte samples teller rundt 15 stykker. Listen over de vi ikke fikk klarert er langt lengre, forteller Roar Hals.
Ugress live i Bergen på Kaliber-turneen 2002 (Foto: Upunkt, NRK)
Hjernen bak Ugress, Gisle Martens Meyer, har musikalsk selvjustis på ikke å spille inn samples på nytt med instrumenter bare for å unngå jurister. Han forholder seg rolig til problemstillingen for komponister, som må se sine verker bli droppet fra kommersielle utgivelser.
- Vi har ikke kastet de vrakede låtene. Noen av de spiller vi på konserter, forteller han.
Det er nemlig to forskjellige lovgivninger for en og samme låt. Den 'strengeste' lovgivningen gjelder for utgivelse på CD og spilling på radio og TV. Den 'snille' lovgivningen gjelder for artistenes beste venn; live-formatet.
- Samles er ikke umulige å få klarert, bare vanskelige, sier Meyer, og trekker fram tidsperspektivet for å få samples klarert.
- Noen tar utrolig lang tid. Om vi begynner nå kan det ta to år før samplen er klarert.
- Det er lettere å få ting klarert når de har solgt litt og det viser seg at det er penger for opphavsmennene å tjene, forklarer den travle hovedpersonen i Ugress.
Ugress "Resound"
Samleobjekter
Port Azur og Ugress er forberedt på å trekke ”Autumn Colours” fra framtidige utgaver av ”Resound”. Det vil bety at førsteopplaget med de 8000 solgte eksemplarene blir samleobjekter.
- Vi skulle gjerne spilt den inn på nytt og unngått problemstillingen, medgir Hals.
Allikevel vet han at det er en løsning Ugress ikke vil ha. Deres første radiohit; Petre-favoritten ”Loungemeister” inneholdt i promoutgave en 20 sekunder lang gitarsolo samplet fra Eagles. Låten som ledet Ugress til platekontrakt og suksess fikk dette solopartiet redigert bort.
”Loungemeister” blir å finne på 12-tommer i løpet av høsten. Melodien var også på Port Azurs samle-CD ”Port Azur”. Den inneholder også labelens neste prosjekt, Epoxy. Sideprosjektet til Gisle Martens Meyer i Ugress, Shadow Of The Beat, er også på denne samle-CDen.