TV 2 har i lengre tid annonsert for sin serie Idol, og nå har også TV3 kastet seg på denne nye rality-karusellen etter at Fame Factory ble en suksess på deres svenske søsterkanal. 1. Desember starter TV3 i Norge det samme konseptet.
- Liker det ikke
Mangeårig gitarist og Dance with a stranger-moromann Frode Alnæs mener en slik rask suksess ikke er av det gode.
- Jeg liker ikke dette. Det blir mer og mer amerikansk stil på ting. Det blir på en
TV 2 starter sin Idol-serie neste år.
måte litt som Grand Prix – noe som foregår litt på sida av det som er normalt, mener en lattermild og febersyk Frode Alnæs.
- Å takle en suksess kan være så som så, og det er jo en litt konstruert suksess, for å skape et marked. Jeg har mer trua på den gammeldagse måten, å dra ut og spille for folket og bygge seg opp over tid. Da må man takle både opp- og nedturer, og får et mer stabilt forhold til yrket sitt, bransjen og ikke minst publikum.
- En får jo en kjøpt og betalt oppmerksomhet, og det er TV som styrer hele greia, mener Dum Dum Boys-trommis Sola Johnsen. Foto: Jørn Gjersøe, NRK.
Kjøpt og betalt oppmerksomhet
Han får delvis støtte fra Dum Dum Boys-trommis Sola Johnsen.
- Alt kommer jo an på personen som deltar. Har han eller hun holdt på med musikk og hatt ambisjoner kan det jo være helt greit det. Men et godt støtteapparat er viktig. En manager eller produsenter som personlig liker det artisten fremfører, mener Sola, som håper vi ikke får se mye av dette i framtida.
- En får jo en kjøpt og betalt oppmerksomhet, og det er TV som styrer hele greia. Men er det kunst, da?
- Du smiler og driter samtidig, for å være litt stygg, mener Alnæs som ikke har mye til overs for denne slags bølger
- Alt er jo en bølge, også reality-serier – du har Eldrebølgen, Jannice og andre subkulturer. Men jeg har et godt forslag til en reality-serie. Hva med å stenge inn
Fame Factory starter 1. desember på TV3.
fem musikere med fri bar og kameraer overalt. Det kunne vært noe, humrer Alnæs, som er et godt eksempel på en artist som har bygd seg opp fra bunnen av.
Kommersiell gørr
- Artister som jobber seg opp fra starten er jo som oftest de som har noe å fare med, mener Sola. Da har man fått litt "juling" og oppturer på veien. Men det hender jo titt og ofte at det dukker opp noen gode artister over natta. Men da trenger man som sagt et godt støtteapparat.
- Navnet Fame Factory angir at man er med i en slags berømmelsesfabrikk. Hva tror du om det?
- Personlig synes jeg det smaker kommersiell gørr av greia, men det kan jo være artig å være ukjent musikant og stupe rett ut i "Monkey-business"-gryta.
- Men ha hodet over vannet, er Sola Johnsens avsluttende råd.