Hopp til innhold

Aldrende ballettdansere gir hodebry for skandinaviske operahus

Det er trange økonomiske tider for alle de skandinaviske operahusene. Danmark måtte kutte ti prosent av staben og den norske operaen varsler masseoppsigelser.

de tre skandinaviske operasjefene
Foto: NTB Scanpix/Miklos Szabo/denkungligaoperan

Den Norske Opera & Ballett må spare inn 20 millioner kroner, og har varslet om masseoppsigelser.

Foreløpig er det ingenting som er endelig bestemt, bortsett fra at operaens dansere og sangere får beholde jobben.

– Det eneste som er skjermet er de kunstneriske utøverne. Det har vi sagt klart ifra om til Kulturdepartementet, og de har vært enige med oss om at det ikke skal kuttes i kompaniene. Utover det har vi utredet hele organisasjonen, sier administrerende direktør ved Den Norske Opera & Ballett, Tom Remlov til NRK.no.

Utgiftene har økt på kort tid

Oppsigelsene skyldes, ifølge Remlov, ene og alene de hurtigvoksende pensjonsutgiftene.

Pensjonskostnadene har blitt over dobbelt så store, fra 2011 til 2013 økte de fra 50 til 120 millioner kroner fra 2011 til i år.

– Dette er et problem som Den Norske Opera & Ballett har, i likhet med for eksempel hele Kommune-Norge og en rekke andre offentlige og halvoffentlige virksomheter.

Operaen har en ytelsesbasert pensjonsordning, som i prinsippet garanterer de ansatte 2/3 av gjeldende årslønn ved sluttidspunkt og ut deres levetid.

I den nåværende økonomiske situasjonen, med internasjonal finanskrise koblet med lav rente og høye lønnsoppgjør i Norge, trekker alle beregningsparameterne i samme negative retning. Siden det er arbeidsgiveren som har ansvaret for å betjene pensjonsordningen, sitter bedriften også igjen med hele den økonomiske belastningen.

– Det er ikke uvanlig med denne type belastning på lang sikt, men nå har utgiftene økt på veldig kort tid, sier Remlov.

Tom Remlov

Operadirektør Tom Remlov mener det ikke var mulig å forutse de voldsomme pensjonsutgiftene. Nå må han gjøre dramatiske kutt hos institusjonen.

Foto: Erik Berg/pressebilde den norske opera & ballett

– Ikke mulig å forutse

Operadirektøren mener det ikke var mulig å forutse den eksplosive økningen i pensjonsutgiftene.

– Det kom like overraskende for oss som alle andre. Det er enda mer uforutsigbart enn boligprisene. Nå er det blitt veldig synlig, fordi vi er en av landets største kulturinstitusjoner. De andre vil komme etter, dette er et allment problem, sier Remlov.

Nå er det stillingsstopp hos operaen, og sammen med Kulturdepartementet skal institusjonen se på eventuelle endringer i pensjonsordningen.

Også et problem i Sverige

Hos den Kungliga Operan i Stockholm utgjør også pensjonsutgiftene et stort problem.

– Vi har en balansert økonomi akkurat nå. Men vår største utfordring er pensjonene. Vi har enormt store pensjonsutgifter, og de kommer til å øke i årene som kommer. Der har vi et problem. Slik som det er nå kommer vi ikke til å klare disse utgiftene, sier Birgitta Svendén, administrerende direktør og operasjef ved Kungliga Operan i Stockholm, til NRK.no.

Kungliga Operan jobber nå sammen med de svenske teaterorganisasjonene og staten for å finne en løsning på pensjonsproblemet.

Birgitta Svendén

– Men vår største utfordring er pensjonene. Vi har enormt store pensjonsutgifter, og de kommer til å øke i årene som kommer, sier Birgitta Svendén, operasjefen ved Den Kungliga Operan i Stockholm.

Foto: Alexander Kenney/pressefoto

– Et kunstnerisk problem

I dag er Den Norske Opera & Ballett regulert av operapensjonsloven, som bestemmer at aldersgrensen for ballettdanserne er 41 år, for sangsolister 52 år og for korsangere 56 år.

De samme aldersgrensene gjelder for Den Kungliga Operan i vårt naboland Sverige. Men her kan utøverne velge å jobbe videre til de er 67 år. Det er ikke en ordning som den svenske operadirektøren er særlig tilfreds med.

– At utøverne kan velge å stå lengre i jobben er både et økonomisk og kunstnerisk problem, sier Birgitta Svendén.

På grunn av de fysiske kravene er ikke eldre dansere og sangere i stand til å utføre jobben like godt som i sine yngre år. Likevel kan de bli stående i full jobb, noe som resulterer i at operaen må ansette flere.

– Operaen må betale lønn til kunstneriske utøvere som ikke kan utføre jobben sin like godt som før. Samtidig må vi ansette nye. Det dobler lønnskostnadene, forteller den svenske operasjefen.

– Bør få slippe

Når den norske operaen nå skal se på pensjonsordningene, vil det ikke være aktuelt å åpne for en høyere sluttalder, slik de har i Sverige.

– Jeg mener det ikke er aktuelt å sette en høyere sluttalder for de kunstneriske utøverne. Når vi aldres, svekkes fysikken og kroppskontrollen, og når dansere og sangere ikke lenger er i stand til å yte på toppnivå, bør de også få slippe. Det var også dette som var tanken bak operapensjonsloven da den ble innført på nittitallet, forteller Remlov.

I Sverige får danserne tilbud om overgangsordninger når de når sluttalderen på 41 år. Det samme kan bli aktuelt for norske utøvere.

– Det kan bli aktuelt å gi dansere en omstillingspakke heller enn en livslang pensjon. Men det er bare et eksempel, jeg skal ikke forskuttere noen endelige løsninger, sier operadirektør Tom Remlov.

Tøffe år i Danmark

De økonomiske problemene har de siste årene hopet seg opp for operaen i København. I 2012 måtte Det kongelige Teater si opp 83 ansatte for å spare inn 100 millioner kroner de fire neste årene.

Det ble også kuttet i produksjonene, og i fjor trakk operasjef Keith Warner seg på grunn av ødeleggende nedleggelser.

Tyske Sven Müller tok over stillingen som operasjef i fjor, og forteller at det har vært et tøft år.

– Det var en tøff periode I fjor, da vi mistet ti prosent av våre ansatte. Nå har vi en plan for hvordan vi skal forbedre økonomien, men det vil ennå ta tid før man ser resultater av sparetiltakene. Vi så ingen effekt i 2012, men forventer å se en effekt på årets regnskap. I 2014 regner vi med at regnskapet går i balanse, sier Sven Müller til NRK. no.

– Pensjonen er en utfordring

Selv om Det Kongelige Teater, i likhet med den norske operaen i Bjørvika, måtte budsjettere økte utgifter til et stort, flott og nytt lokale, var det lønnsutgiftene som spiste mesteparten av budsjettet.

Ifølge Politiken ble lønnsutgiftene fordoblet på ti år.

Operasjefen mener de store nedskjæringene kom som en følge av en svakere dansk økonomi.

– Politikerne har tøffe tider, og det er vanskelig å argumentere mot kutt i Det kongelige Teater når det kuttes i budsjettene til sykehus og universiteter.

I Danmark er pensjonsalderen for danserne 40 år og 56 for sangere.

– Pensjonskostnadene er helt klart en utfordring, men vi kan ikke gi opp velferdssystemet av den grunn, sier Müller.

I motsetning til den svenske og norske operaen, jobber ikke Det kongelige Teater med å revidere pensjonsordningen.

Det Kongelige Teater

Operaen i Køebnhavn.

Foto: Lars Schmidt/detkongeligeteater

Kulturstrøm

  • Gérard Depardieu stilles for retten i overgrepssak i oktober

    Skuespilleren Gérard Depardieu anklages for seksuelle overgrep og stilles for retten i oktober, opplyser fransk påtalemyndighet.

    Depardieu ble mandag løslatt etter å ha blitt avhørt om angivelige seksuelle overgrep, opplyser skuespillerens advokat. Skuespilleren nekter selv for å ha gjort noe galt.

  • ABBA-Benny lagar jinglar til svensk P2

    ABBA-veteranen Benny Andersson har komponert lydlogoar til den svenske radiokanalen P2, melder Sveriges Radio.

    – Eg har laga 37 forskjellige forslag for å sjå om hansken passa, seier komponisten og musikaren til kanalen.

    Jinglane er spelt inn saman med Sveriges Radios Symfoniorkester, og Andersson er sjølv med på piano.

    Dei nye lydsnuttane blei tekne i bruk måndag.

    Benny Andersson
    Foto: Alberto Pezzali / AP