Om kort tid kan Oslofolk og turister trolig gå på do i Lars Rambergs kunstverk Liberté ved Stortinget i Oslo.
Det omdiskuterte verket, som består av tre offentlige toaletter, irriterte mange da det ble satt på Tullinløkka for tre år siden. Nå kan verket altså få en enda mer sentral plassering i hovedstaden.
Les:
– Positivt
– Vi arbeider nå med å få satt opp verket sentralt i Oslo, i tilknytning til Stortingsbygningen. Siden kunstverket er tenkt i en kontekst som er knyttet til en slags refleksjon rundt demokratibegrepet med begivenhetene på Eidsvoll i 1814 som utgangspunkt, så er det nærliggende å plassere verket der, sier senior rådgiver Bo Christer Wallström i KORO, statens organ for kunst i det offentlige rom.
Lars Ramberg selv er glad for at Liberté nå kan få en sentral plassering i Oslo.
– Jeg synes det er veldig positivt og jeg har stor tro på at KORO har forstått innholdet av verket og skjønner verdien av den konteksten som dette blir plassert i. Det vil både tilføre verket noe, og tydeliggjøre at det er et konseptuelt, og ikke polemisk verk som det dessverre har endt opp som i tabloidpressen tidligere, sier Ramberg.
– Respekt i dass
Rambergs Liberté, eller frihet, består av tre offentlige toaletter fra Paris, ett rødmalt, ett hvitt og ett blått. Verket vant opprinnelig en utsmykningskonkurranse for Rikspolitisk senter på Eidsvoll. Dit kom det aldri. Det ble rett og slett for sterk kost.
Nasjonalmuseets tidligere direktør Sune Nordgren kjøpte verket. Men da Nordgren fikk verket satt opp på Tullinløkka i Oslo sentrum, ble det bråk.
– Dette medvirker til at folks respekt for både norske kunstnere og de som forvalter kunstmidler bokstavelig talt nå går i dass, mente Kulturrådets Knut Haavik i 2005.
Heller ikke Fremskrittspartiets Ulf Erik Knutsen var imponert over Lars Rambergs toaletter.
–Tre malte toaletter kan jeg, uansett hvordan de måtte være malt, ikke akseptere som kunst. Det er lureri og bløffmakeri. Det å hevde at noe slikt er kunst, og betale med det med skattebetalernes penger, er helt hårreisende, sa Knutsen.
Finansiering på plass
Etter Sune Nordgrens tid har Nasjonalmuseet ombestemt seg, og ønsker ikke å eie Rambergs toaletter.Wallström mener det derfor er viktig at staten tar ansvar for verket.
Plasseringen kommer ikke til å bli permanent. KORO tenker seg å ha det stående til 2014. Kommunen, Statsbygg og noen til må si endelig ja før prosjektet blir virkelighet. Men finansieringen og driften er allerede på plass. Det er JCDecaux som har en kontrakt med Oslo kommune om vedlikehold av verket som også vil bli brukt som toaletter.
Ikke redd for bråk
Wallström er ikke redd for bråk når han nå vil plassere Liberté, ved den norske nasjonalforsamlingen. Det er heller ikke kunstneren selv.
– I et sunt demokrati, så må det debatteres og være rom for forskjellige meninger. Jeg synes verket allerede har bevist sin egen kvalitet ved at det har skapt debatt, sier Ramberg.