– Ingen forteller oss hvor vi skal bo eller hvilket lag vi skal støtte. Og ikke prøv å si til byen som aldri sover at det er leggetid. Så skal vi la borgermesteren fortelle oss hvor store leskedrikker vi kan kjøpe?
Det spør den nye radioreklamen til organisasjonen New Yorkers for Beverage Choices retorisk. Organisasjonen slåss for at alle i New York skal få lov til å kjøpe så mye brus de bare ønsker, noe som ikke er en selvfølge hvis borgermester Michael R. Bloomberg får bestemme.
– Det er utrolig! Enda en gang forsøker borgermesteren å bestemme hva vi kan og ikke kan kjøpe, sier en annen mannsstemme med tydelig Brooklyn-aksent i reklameklippet.
Underskriftkampanje for stor brus
Organisasjonen er brusindustriens mottrekk etter at Bloomberg nylig sa at han ønsket å forby salget av «supersize» brus, altså størrelser på over en knapp halvliter. Forbudet skal gjelde på alle serveringssteder, inkludert kinoer og sportsstadioner, hvis det blir vedtatt.
Det får brusindustrien til å se rødt, og ifølge New York Times har Coca-Cola og de andre brusprodusentene ansatte som går rundt i byen med underskriftslister. De bruker også hashtaggen #sodaban i et forsøk på å samle støtte på sosiale medier.
- Les også:
– Rammer fattige
– Det er viktig at vi får folk til å forstå hvordan dette forbudet kommer til å påvirke folks liv, sier Christopher Gindlesperger, talsmann for den amerikanske bryggeriforeningen, en av organisasjonene som står bak New Yorkers for Beverage Choices.
På samme måte som tobakksindustrien har gjort tidligere, mener bryggeriforeningen at forbudet spesielt rammer fattige og minoritetsgrupper.
– Alle slike forbud har en ting til felles, nemlig at de regressive. De er regressive siden de rammer familier med lav og gjennomsnittelig inntekt.
Bryggeriforeningen har spesielt jobbet for å få støtte blant minoritetsgruppene i New York, og har hatt møter med representanter for både svarte og spansktalende grupper.
Personlig valg mot overvekt
Med den nye radioreklamen håper brusindustrien at debatten rundt lovforslaget skal handle om folks rett til å velge, og ikke om de helsemessige konsekvensene ved å drikke for mye brus.
– Jeg bestemmer for meg og min familie. Takk skal du ha, sier en damestemme i reklamen.
Ifølge myndighetene i New York er 56 prosent av befolkningen i byen overvektige, og borgermester Bloomberg har gjennomført en rekke kampanjer for å bedre bysbarnas helse, deriblant et forbud mot å røyke i parker og andre offentlige områder utendørs.
- Les også:
Hør hele reklamen fra New Yorkers for Beverage Choices her:
Hva synes du om forbudet? Bør vi vurdere noe tilsvarende her hjemme?