NRK Meny
Normal

Telenor legger ned strømmetjeneste

Strømmetjenesten Comoyo View legges ned 1. november. Konkurransen mot de store aktørene ble for kostbar.

Comoyo

Telenor vil ikke opplyse hvor mange kunder de klarte å rekruttere til Comoyo View. Etter to år er det nå slutt for strømmetjenesten.

Foto: Skjermdump

Sven Størmer Thaulow, Daglig Leder, Comoyo

Sven Størmer Thaulow bekrefter at det er slutt for Comoyo View.

Foto: Comoyo

Det skriver Dagens Næringsliv i dag (kun på papir).

Telenor var framsynt da de i 2011 lanserte TV-og video-tjenesten Comoyo, i god tid før strømmetjenester som Netflix og HBO Nordic.

«Med nyetablerte Comoyo skal Telenor kapre 130 millioner forbrukere i alle kanaler og på alle plattformer», het det i en artikkel fra Teknisk Ukeblad i 2011.

Men nå er det altså slutt, og 40 medarbeidere står uten jobb. Noen av dem skal omplasseres, men flere er også tilbudt sluttpakke, ifølge DN.

Sleit med rettighetene

– Comoyo View legges ned, primært fordi vi ser at den summen vi måtte brukt for å få nødvendig og konkurransedyktig innhold, ikke kan forsvares. De store aktørene har gjort at innholdet er bitt veldig dyrt, sier Atle Lessum, kommunikasjonsansvarlig i Telenor Digital Service, til NRK.no.

Men senest i mai presenterte Telenor en annen virkelighet. Karianne Melleby, tv- og filmdirektøren i Comoyo, sa da at de hadde ambisjoner om å bli ledende i strømmemarkedet.

Melleby mente også at de hadde like gode rettigheter som konkurrentene.

– Vi mener vi har rettigheter som er minst like gode eller bedre i det skandinaviske markedet. Vi lurer også på om brukerne er fornøyde med det tilbudet som foreligger ute på markedet i dag, uttalte hun til nettstedet Kampanje.

Tapsprosjekt

Den norske tjenesten hadde lite å stille opp med mot markedsføringskreftene bak veletablerte merkevarer som Netflix og HBO. Prisen for et abonnement var også høyere hos Telenors tjeneste enn hos de amerikanske.

Administrerende direktør i Comoyo forteller til DN at kombinasjonen av innholdskostnader, prispress i markedet og sterk konkurranse har gjort det for kostbart å drive Comoyo.

– Vi slutter mens leken er god, sier Thaulow til Dagens Næringsliv.

Det er med tungt hjerte at Comoyo View blir lagt ned.

– Det er ikke bare trist, det er veldig trist. Comoyo View fikk til to av tre ting. Vi leverte en veldig bra løsning, og vi hadde god distribusjon i Norge og Sverige. Det eneste det skortet på var innholdet – vi kunne ikke forsvare prisen innholdet kostet. Det er synd for oss, synd for Comoyo, synd for Telenor, sier kommunikasjonsansvarlig Atle Lessum til NRK.no.

Kunder som har aktivt abonnement i dag vil kunne se ut abonnementsperioden og utover dette vil de få tilgang til tjenesten frem til 1. nov uten flere kostnader, opplyser Telenor til NRK.no.

Ingen overraskelse

Sigvald Sveinbjørnsson, som er redaktør i Digi.no, sier at han på ingen måte er overrasket over at Comoyo View blir lagt ned.

– Det er tungt å konkurrere med HBO og Netflix i et såpass lite marked, så det er ikke overraskende at Telenor har satt på bremsene her. Vi har visst at de hadde høsten på seg til å komme ovenpå i konkurransen, men Telenor har vel sett at det var like greit å gi seg, sier Sveinbjørnsson til NRK.no.

Han sier at det ikke er plass til mange aktører i en slik bransje, og man må enten ha en stor internasjonal aktør i ryggen, eller et sterkt grep om hjemmemarkedet for at det skal gå bra.

– Det er vanskelig å få på plass en god katalog med serie og filmer, samtidig som du skal ha en brukervennlig teknisk løsning. Comoyos tilbud var rett og slett ikke godt nok sammenlignet med konkurrentene, sier Sveinbjørnsson til NRK.no.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sigvald Sveinbjørnsson, redaktør for Digi.no

Comoyos tilbud var rett og slett ikke godt nok sier redaktøren i Digi.no, Sigvald Sveinbjørnsson.

Fortsetter med innovasjon

Selv om det er slutt for strømmetjenesten Comoyo, skal navnet og merkevaren leve videre. Comoyo skal nå jobbe med digitale kommunikasjonstjenester og helt nye satsinger for fremtiden.

– Vi vil fortsette å jobbe med andre innovative løsninger. Nå jobber vi blant annet med nye kommunikasjonstjenester, som mobile løsninger over nettet og nye SMS-tjenester, sier Atle Lessum, kommunikasjonsansvarlig i Telenor Digital Service, til NRK.no.

Lessum håper de ikke blir nødt til å avslutte flere av prosjektene sine i framtiden.

– Noen ting kommer til å slå an, andre produkter vil ikke det. Men vi håper vi ikke blir nødt til å stoppe ting som er så bra, slik som nå har vært tilfelle med Comoyo View, forteller Lessum.

Usikker framtid for filmblogg

Siden oppstarten av Comoyo har også film- og TV-bloggen Comoyo Filter vokst fram. Bloggen serverer bransjenyheter og kommentarer, og er blitt et populært tilbud. Nå jobber Telenor for at bloggen skal få leve videre.

– De som jobber med Comoyo Filter har ikke lenger noen tilknytting til Comoyo View. Men vi jobber med å finne en løsning for dem, og noen som kan overta driften. Vi håper virkelig vi finner en løsning som gjør at de kan fortsette.

Hvem er det som kan overta driften av Comoyo Filter?

– Jeg har ikke så lyst til å si noe om det. Men vi har noen konkrete aktører som vi jobber opp mot, sier Lessum til NRK.no.

Atle Lessum

Atle Lessum, kommunikasjonsansvarlig i Telenor Digital Service, sier Telenor jobber for at filmnettstedet Comoyo Filter skal få leve videre.

Foto: Telenor

Kulturstrøm

  • Iselin Steiro på coveret av Vogue

    Norges supermodell Iselin Steiro (32) er på forsida av franske Vogue. For syvende gang. August-utgaven av det toneangivende motemagasinet er dedisert til sterke kvinner. I den anledning har den norske supermodellen klipt av seg sitt lange, blonde hår til fordel for en såkalt pixie cut, skriver magasinet Melk & Honning. Bildet er tatt av motefotografen David Sims. Arkitektstudent Iselin Steiro har engasjert seg i bykultur innimellom modelljobbinga. Les hennes kronikk «Gater til folket».

    Laster Instagram-innhold
  • Nesbø håvet inn i 2017

    Jo Nesbøs selskap Skriveverkstedet bokførte i fjor inntekter på 16,1 million kroner, melder Finansavisen. Dermed har inntektene økt markant siden 2015 og 2016 (henholdsvis 7,6 og 5,9 millioner kroner). Nesbø markerte 20-årsjubileet sitt som krimforfatter i 2017. Feiringen kom i form av rekordopplagsromanen «Tørst».

    – Jeg har ikke de eksakte salgstallene for hånden, men vi solgte ut førsteopplaget på 300.000, uttaler Vidar Strøm Fallrø i Aschehoug forlag.

    Utenlandssalget inkludert skal Nesbø (58) ha skuffet unna anslagsvis 35 millioner bøker i løpet av karrieren (NTB).

    Jo Nesbø
    Foto: Aschehoug Forlag
  • God ny sesong av Netflix-serie

    «Orange Is the New Black» er fremdeles tipp topp TV-selskap når den vender tilbake for sin sjette sesong, men denne gangen sitter ikke den overhengende spenningshistorien like godt, mener P3s anmelder. Han gir terningkast fire.

    Orange is the new black
    Foto: Netflix