Hopp til innhold

Telenor hovedsponsor for ESC

Telenor blir hovedsponsor for den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix i 2010.

Telenor hovedsponsor for Eurovision

Prosjektleder Jon Ola Sand, Kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas, den svenske EBU-generalen Svante Stockselius og en representant for T.E.A.M Ferdinand Von Strantz.

Foto: Kristine Næss Larsen

Avtalen mellom EBU og Telenor er undertegnet, men beløpet er ennå ikke klart. På pressekonferansen i dag kom det frem at det dreier seg om et tosifret millionbeløp.

Telenor er en av fire hovedsponsorer for Eurovision Song Contest 2010, som dermed finner sted på Telenor Arena.

Jon Ola Sand

Jon Ola Sand

Foto: Ekroll, Anne Liv / Anne Liv Ekroll, NRK

De tre arrangementene, semifinaler den 25. og 27. mai og finalen den 29. mai 2010, vil bli sendt direkte og blir levert av NRK.

– Vi har ingen ting med valg av sponsorer å gjøre, men når det først skulle bli en norsk hovedsponsor er det hyggelig at det er Telenor, sier Jon Ola Sand, prosjektleder for den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix 2010 (ESC).

I den europeiske kringkastingsunionen er de svært glade for å kunne ønske Telenor velkommen som offisiell sponsor av Eurovision Song Contest 2010.

– Telenor-konsernet er et foregangsselskap når det kommer til teknologisk utvikling og er ledende innen sine områder. På denne bakgrunnen ser vi frem til et suksessfullt samarbeid, kommenterer Bjørn Erichsen, Director Eurovision TV i en pressemelding.

Telenor Arena

Telenor Arena

Foto: Erik Thomas Ganer / NRK

Direktesendinger

Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas

Jon Fredrik Baksaas

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Telenor begynner nå arbeidet med å utforske og utvikle mulige tjenester i forbindelse med arrangementet.

– Telenor er veldig fornøyde med dette. Vi ser det ikke kun som en utgift. Her ligger det masse merverdi for Telenor, sier Jon Fredrik Baksaas, konsernsjef i Telenor, til NRK.

Eurovision Song Contest har lange tradisjoner, og går tilbake til år 1956. Det er et av få pan-europeiske TV-programmer som sendes direkte via Eurovisions satellittnettverk i beste sendetid, og det blir fulgt av rundt 125 millioner seere over hele Europa.

Mer enn 150 millioner

Hans Tore Bjerkaas
Foto: Kristine Næss Larsen / NRK

Til tross for at avtalen mellom Telenor og EBU nå er sluttført, løser ikke dette NRKs økonomiske utfordringer i forbindelse med arrangementet. Økning av lisensen og inntekter fra billettsalget til finalen skal hjelpe NRK å komme i mål.

Ennå vet ingen hvor mye Eurovision Song Contest 2010 i Telenor Arena vil koste. Ifølge Hans Tore Bjerkaas blir den totale kostnadsrammen for NRK minst like dyrt som i Finland i forfjor. Da var prisen på 150 millioner.

– Men det blir nok dyrere enn som så, sier kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters