Hopp til innhold

Mer magi

Oslo-duoen Susanna & the Magical Orchestra slipper sitt nye album «3» denne uken. Mer trommer og mer pop er sunne og gode tegn på fornyelse.

Susanna & The Magical Orchestra
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Susanna & the Magical Orchestra har blitt anerkjent verden over som mestere i å tolke andres materiale, gjennom en rekke ofte overraskende cover-versjoner på sine tidligere plater.

Å få den hardt rockende musikken til AC/DC og Kiss til å bli dvelende, dypt ettertenksom og uendelig vakker og samtidig fungere, er en bragd ingen har gjort før dem. Materialet på nye «3» er egenkomponert, bortsett fra to spor.

Lenger levetid

Den ene coverlåten er «Subdivisions» av det kanadiske hardrockbandet Rush. Nok en gang viser Susanna & the Magical Orchestra at de evner å finne frem til en ikke alltid åpenbar essens i andres musikk og tekst. Deres «Subdivisions» er et av albumets flotteste øyeblikk og en elektronisk popperle med lenger levetid enn originalens daterte 80-tallsproduksjon.

Flere har tidligere gjort fine tolkninger av Roy Harpers «Another Day». Susanna & the Magical Orchestras versjon står ikke tilbake for noen av dem, selv om de ikke snur låten på hodet på noe vis.

Nye takter

Susanna & the Magical Orchestra er et orkester med kun to medlemmer. Susanna Wallumrød er stemmen, mens keyboardist Morten Qvenild står for den sikre balansen mellom storslagent luftig og intimt minimalstisk instrumentering.

Gjestemusikere forekommer, og på «3» gjør de mer ut av seg enn vanlig. Susanna & the Magical Orchestra kunne ikke gitt ut enda en plate så naken og gjennomført dempet i uttrykket, uten å bli beskyldt for å repetere seg selv.

Pur pop

Den nye og større dynamikken gjør godt og variasjonen i instrumenteringen kler låtene. Erland Dahlens trommer og perkusjon på «Recall» og «Game» er det mest påfallende nye.

Supplert med Qvenilds programmerte rytmer gir dette Susanna & the Magical Orchestra et mer poppa preg. Uten å besudle deres integritet som leverandører av kunstmusikk, serverer de en til dem å være, pur popsingel med «Palpatine´s Dream».

Susanna & the Magical Orchestra har allerede nådd langt utenfor Norge, og nå vil de gjerne lenger. Hvor langt de kommer er uvisst. Men nå med enda et meget vakkert og bra gjennomført album i bagasjen, skal mye være mulig og vel fortjent.

Kulturstrøm

  • Naturhistorisk museum UiO kåret til årets museum

    Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo, ble kåret til årets museum 2023, melder museumsforbundet i en pressemelding.

    I nominasjonen skriver blant annet juryen at Naturhistorisk museum er ett av landets største, eldste og best besøkte museer og museumsområder. Et velvoksent museum med ansvar for å forske på og formidle betydningen av klima, mangfold og bærekraft for livet på jorda.

    Prisen ble delt ut av statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet Odin Adelsten Bohmann og sametingsråd Maja Kristine Jåma i Stavanger.

  • Dømt for å ha limt seg fast til «Skrik»

    De to kvinnene som limte seg fast til Munch-maleriet «Skrik» i november i fjor, er nå dømt i Oslo tingrett.

    Det melder Aftenposten.

    Kvinnene er klimaaktivister og demonstrerte mot norsk oljepolitikk.

    De er 25 og 34 år gamle, og var også siktet for å ha deltatt i to demonstrasjoner i Oslo i 2022.

    Kvinnene fikk opprinnelig forelegg fra politiet, men nektet å betale. Derfor måtte de møte i retten.

    Nå er 25-åringen dømt til å betale en bot på 16.000 kroner. Den andre kvinnen er dømt til å betale en bot på 24.500 kroner.

    Det verdenskjente Munch-maleriet kom uskadet fra hendelsen, men limrester måtte fjernes fra veggene.

    aktivister fra organisasjonen Stopp oljeletinga har forsøkt å lime seg fast til rammen til Munch-maleriet «Skrik» på Nasjonalmuseet
    Foto: Ludvig Furu / Tidens ånd