Hopp til innhold

Sune Nordgren følte seg sviktet

Sune Nordgren følte seg sviktet av sine oppdragsgivere. Hør Detektor med Nordgren lørdag 23. desember kl 16.03

Sune Nordgren, direktør ved Nasjonalmuseet
Foto: Ørn Borgen / Scanpix

- Dersom man skal kunne gjennomføre en så tung jobb som organiseringen av det nye Nasjonalmuseet er må man ha hundre prosent støtte, - av sitt styre og av sine oppdragsgivere. Og det følte jeg ikke riktig at jeg hadde.

Det sier Sune Nordgren som hadde sin siste arbeidsdag som direktør ved Nasjonalmuseet for kunst denne uken.

#?-:nbsp;

Sviktet

Nordgren ble opprinnelig håndplukket forå omorganisere fire av Norges viktigste kunstinstitusjoner til et nytt supermuseum, men valgte å slutte etter snaue tre år.

I denne ukas Detektor får vi høre hvordan direktøren ved Nasjonalmuseet følte at han ble sviktet av sine oppdragsgivere da det stormet som verst rundt ham.

Problemer

Sommeren2003 fikk den svenske kunstkuratoren og kunsthall-lederen Sune Nordgren jobben med å slå sammen fem etablerte museumsinstitusjoner med hver sin historie og hvert sitt fagmiljø til et nytt supermuseum.

I tillegg til museumsfusjonen skulle den nye direktøren forberede grunnen for et flunkende nytt museumsbygg. Det nye Nasjonalmuseet skal sette Norge på kartet som Nord-Europas viktigste kunstarena.

Det var Kulturdepartementet som sto bak de ambisiøse planene.

Men det å gjøre fem selvstendige museumsinstitusjoner til EN ny institusjon skulle vise seg å by på problemer.De gamle fagmiljøene ble satt til side. En ny ledelse ble hentet inn.

Sune Nordgren ville organiseredet nye museet som en moderne bedrift.

Forandringene

Men det var forandringene i det gamle Nasjonalgalleriet som virkelig satte fyr på debatten om Sune Nordgren som museumsleder.

Under mottoet ”Alle snakker om museet” gikk direktøren inn for full ommøblering. Nordgren kastet ut kopiene av antikke skulpturer, demonterte Munch-salen og plasserte nasjonalromantiske ikoner som IC Dahl på lageret. Reaksjonene lot ikke vente på seg.

Politisk

Tidligere kulturminister Lars Roar Langslet anklaget Nordgren for å ha satt i gang en kulturell tsunami.

- Debatten fikk mer og mer en viss politisk overbygning og med det bleknet støtten fra styret og oppdragsgiverne. Den ble mindre tydelig uttalt og det gjorde meg urolig, sier Nordgren.

- Hvis man skal gjøre en så tung jobb som å slå sammen fem museer og gjennomføre en så stor omstilling, må man ha hundre prosent støtte fra sitt styre og fra sine oppdragsgivere, sier Nordgren.

Kulturstrøm

  • Céline Dion gjør comeback i OLs åpningsseremoni

    Arrangørene av sommer-OL i Paris bekreftet fredag at den canadiske artisten Céline Dion skal opptre under åpningsseremonien.

    Arrangørene har tidligere hintet om at den internasjonale popdronningen skulle opptre, men først fredag kveld ble det offisielt bekreftet, melder CNN.

    Céline Dion slutter seg dermed til Lady Gaga og den fransk-maliske artisten Aya Nakamura på scenen. Hun forventes å synge «L'Hymne à L'amour» – en hyllest til den franske legenden Edith Piaf.

    55-åringen måtte tidligere i år avlyse sin verdensturné fordi hun er rammet av sykdommen «stiff person syndrome», en svært sjelden, nevrologisk sykdom.

    Opptredenen i Paris er Dions første siden hun fikk diagnosen.

    (©NTB)

    Celine Dion begins world tour in her hometown
    Foto: ALICE CHICHE / AFP
  • Sendes på hemmelig oppdrag

    – Regissør Guy Ritchie er tydelig inspirert av klassiske «men-on-a-mission»-filmer. (...) Hans «The Ministry of Ungentlemanly Warfare» er løst basert på sanne figurer og hendelser under andre verdenskrig, men Ritchie behandler historien som en enkel machofantasi med tvilsom logikk og glimt i øyet, skriver filmkritiker Birger Vestmo.