Hopp til innhold

Sune Nordgren følte seg sviktet

Sune Nordgren følte seg sviktet av sine oppdragsgivere. Hør Detektor med Nordgren lørdag 23. desember kl 16.03

Sune Nordgren, direktør ved Nasjonalmuseet
Foto: Ørn Borgen / Scanpix

- Dersom man skal kunne gjennomføre en så tung jobb som organiseringen av det nye Nasjonalmuseet er må man ha hundre prosent støtte, - av sitt styre og av sine oppdragsgivere. Og det følte jeg ikke riktig at jeg hadde.

Det sier Sune Nordgren som hadde sin siste arbeidsdag som direktør ved Nasjonalmuseet for kunst denne uken.

#?-:nbsp;

Sviktet

Nordgren ble opprinnelig håndplukket forå omorganisere fire av Norges viktigste kunstinstitusjoner til et nytt supermuseum, men valgte å slutte etter snaue tre år.

I denne ukas Detektor får vi høre hvordan direktøren ved Nasjonalmuseet følte at han ble sviktet av sine oppdragsgivere da det stormet som verst rundt ham.

Problemer

Sommeren2003 fikk den svenske kunstkuratoren og kunsthall-lederen Sune Nordgren jobben med å slå sammen fem etablerte museumsinstitusjoner med hver sin historie og hvert sitt fagmiljø til et nytt supermuseum.

I tillegg til museumsfusjonen skulle den nye direktøren forberede grunnen for et flunkende nytt museumsbygg. Det nye Nasjonalmuseet skal sette Norge på kartet som Nord-Europas viktigste kunstarena.

Det var Kulturdepartementet som sto bak de ambisiøse planene.

Men det å gjøre fem selvstendige museumsinstitusjoner til EN ny institusjon skulle vise seg å by på problemer.De gamle fagmiljøene ble satt til side. En ny ledelse ble hentet inn.

Sune Nordgren ville organiseredet nye museet som en moderne bedrift.

Forandringene

Men det var forandringene i det gamle Nasjonalgalleriet som virkelig satte fyr på debatten om Sune Nordgren som museumsleder.

Under mottoet ”Alle snakker om museet” gikk direktøren inn for full ommøblering. Nordgren kastet ut kopiene av antikke skulpturer, demonterte Munch-salen og plasserte nasjonalromantiske ikoner som IC Dahl på lageret. Reaksjonene lot ikke vente på seg.

Politisk

Tidligere kulturminister Lars Roar Langslet anklaget Nordgren for å ha satt i gang en kulturell tsunami.

- Debatten fikk mer og mer en viss politisk overbygning og med det bleknet støtten fra styret og oppdragsgiverne. Den ble mindre tydelig uttalt og det gjorde meg urolig, sier Nordgren.

- Hvis man skal gjøre en så tung jobb som å slå sammen fem museer og gjennomføre en så stor omstilling, må man ha hundre prosent støtte fra sitt styre og fra sine oppdragsgivere, sier Nordgren.

Kulturstrøm

  • Handler om blikket som ser

    – Ida Fjeldbraaten skildrer utsatte mennesker. Hun viser frem sårbarheten til de som faller utenfor og kynismen til alle dem som vil sko seg på denne sårbarheten. Men det blir noe velkjent og politisk korrekt i kritikken av drøye TV-produsenter med et vinglete moralsk kompass, skriver litteraturkritiker Anne Cathrine Straume om boka «De andres liv».

    Bildecollage av forfatter Ida Fjeldbraaten og hennes nye bok "De andres liv" (2024)
    Terningkast 4 Bok

    «Rått om reality-boomen»

    ANMELDELSE: «De andres liv» av Ida Fjeldbraaten

  • Daniel Radcliffe fikk sin første Tony-pris

    Daniel Radcliffe, mest kjent for rollen som den unge trollmannen Harry Potter, nådde en ny milepæl i karrieren da han søndag fikk sin første Tony-pris.

    Prisen, som er Broadway og scenekunstens svar på Oscar, ble delt ut i New York. Radcliffe fikk prisen som beste skuespiller i en musikal for sin innsats i «Merrily We Roll Along».

    – Dette er en av de beste opplevelsene i mitt liv. Jeg kommer aldri til å ha det så bra igjen, sa Radcliffe da han tok imot prisen. Han takket også foreldrene for at de spilte musikk av Stephen Sondheim – en av komponistene bak musikal han fikk pris for – i bilen da han var liten.

    Den britiske 34-åringen ble verdensberømt nærmest over natten da han som tolvåring spilte Harry Potter i den første filmen om den unge trollmannen. Siden har han spilt i flere filmer, men også i stor grad dreid karrieren over til teaterscenen.

    (NTB)

    Daniel Radcliffe fikk søndag sin første Tony-pris – Broadways svar på Oscar – for sin innsats i musikalen «Merrily We Roll Along»
    Foto: Charles Sykes /Invision / AP/NTB