Hopp til innhold

Suksess med danseband

Da gudstjenesten i NRK P1 ble krydret med dansebandmusikk økte antallet lyttere med 140.000.

Dansebandgudstjeneste med Ole Ivars

Dansebandgudstjeneste med Ole Ivars som ble tatt opp under festivalen i Sel ble en suksess.

Foto: Erik Forfod

Dansebandgudstjeneste

I november 2009 sendte NRK P1 tidenes første dansebandgudstjeneste med Holmsve.

Foto: NRK

Vanligvis har den tradisjonstunge gudstjenesten i NRK P1 på søndager et snitt på omkring 430.000 lyttere. Men å krydre kirkerommet med glad dansebandmusikk viste seg å være et smart trekk.

20 prosent over «normalen»

Søndag 29. august sendte kanalen en gudstjeneste tatt opp under dansebandfestivalen på Sel i Gudbrandsdalen, med Ole Ivars på scenen. Det var prost Paul Skuland som ledet gudstjenesten.

Denne søndagen hadde radiogudstjenesten over 570.000 lyttere, altså 140.000 flere lyttere enn det som er vanlig, eller mer enn 20 prosent over «normalen».

- Snittet på markedsandelen for denne sendingen så langt i år er på 47,4 prosent mens Ole Ivars-gudstjenesten hadde 49,6 prosent. Lyttetiden blant lytterne var i snitt 30 minutter, mens «normalen» ligger på 25 minutter. Det er svært bra at man har mange som lytter samtidig som lyttetiden blant lytterne er lengre enn normalt, sier medieanalytiker Tor Eide i NRK Forskningen.

Lover «overraskelser»

Ove Gundersen

Ove Gundersen er ansvarlig for gudstjenestene i NRK P1. Han lover flere «originale» gudstjenester i framtiden.

Foto: Arne Kristian Gansmo

I november 2009 sendte NRK tidenes første dansebandgudstjeneste, fra Selbu kirke med Holmsve og Selbu korensemble.

Den sendingen hadde til sammenlikning 437.000 lyttere.

De fleste radiogudstjenesten i NRK P1 blir fortsatt laget på den tradisjonelle måten med orgelmusikk og salmesang, men det vil komme «overraskelser» i fremtiden.

- Innimellom går vi nye veier. Vi fikk meget stor oppmerksomhet omkring den første dansebandgudstjensten vi hadde i fjor høst. Nå planlegger vi både Grand Prix- og Ski-VM-gudstjeneste. Radiolytterne har mye å glede seg til. Også når det gjelder radiogudstjenester framover, sier ansvarlig for NRKs radiogudstjenester, Ove Gundersen.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters