Hopp til innhold

Stor suksess - elendig litteratur

Den norske papirutgaven av den voldsomt omtalte boken «Fifty Shades Fanget» er nå lansert og i butikkene. En enorm suksess, men en elendig bok.

E.L. James

Fifty Shades of Grey er forfatter E. L. James' litterære debut og første bok i trilogien Fifty Shades, fulgt opp av Fifty Shades Darker og Fifty Shades Freed.

Foto: Denis Poroy / Ap

Dette er bind én i trilogien «50 Shades Of Grey» som ser ut til å slå alle salgsrekorder.

To ting aller først: Det finnes gode grunner til ikke å anmelde denne boken, «Fifty Shades Fanget», som en form for litterært verk. Bortsett fra å være et fenomen, er dette bare så vidt litteratur. Dernest; jeg har ingen mening om hvilke motiver 40 millioner kjøpere har for å skaffe seg og lese de tre bøkene i «50 Shades»-trlogien. Jeg omtaler kun om boken, teksten og fortellingen.

Fjoll

Noe som er fort gjort. Allerede på de første sidene blir det klart at vi har å gjøre med en forfatter som mangler språk og vokabular – utover et fjollete ungpikeromanformat:

«Jeg rister på hodet for å summe meg. Hjertet mitt slår en vill trommemarsj, og av en eller annen grunn rødmer jeg voldsomt under det granskende blikket hans. Jeg er helt satt ut av å se ham stå her foran meg. Minnene jeg har om ham, yter ham ikke rettferdighet. Han er ikke bare kjekk – han er selve symbolet på blendende maskulin skjønnhet, og her står han».

Vakker mann

Den som snakker er Anastasia Steele – kalt Ana – 21 år gammel litteraturstudent, jomfru, nesten ukysset. Hun møter Christian Grey; ung milliardær, vakker, kjekk og uimotståelig. Særlig når buksene henger fra hoftene på DEN måten.

Noe den tålmodige leser minnes på en rekke ganger. Unge Ana er ikke så innsatt i all verdens variasjoner på det seksuelle område, men etter noen dager er hun villig til å inngå en kontrakt med Christian om å underkaste seg hans vilje, seksuelt, og være ham lydig – i utagerende, seksuell forstand.

Ustoppelig sex

50 Shades

Det sier seg selv at Frøken detektiv-preget fortar seg litt ettersom det hele dreier mot ustoppelig sex av voldelig, smertelig slag – men; uten at setningskvaliteten tar seg opp.

Den håpløse og flate psykologien er det elementet som mest får det spekulative inntrykket til å sette seg for alvor. Om teksten er støtende eller ei, vil variere med den enkelte leser, men pornografi skrevet i språklig fattigdom blir uvegerlig kjedelig – i beste fall omtrentlig anatomi.

Hastverk

Legger vi til en oversettelse som åpenbart er levert i all mulig hast, en som – for eksempel – bare sjelden klarer å skille mellom da og når og som plages av floskler og underligheter, er bildet nokså komplett. Jeg vurderte en stund, i velviljens navn, å lese denne boken som et forsøk på subtil ironi over temaet ungpikesjangeren møter pornografien, Det lot seg ikke gjøre.

Gyldendal forlag takket først nei til disse bøkene, men ombestemte seg. Vi år håpe de bruker inntektene til noe fornuftig.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters