Hopp til innhold

Statoil legger ned omstridt stipend

Oljeselskapet trekker seg ut av musikken. Statoil avslutter sponsoravtalen med Bylarm og legger samtidig ned Statoil-stipendet.

Espen Lind (t.v) overrekker Statoil-stipendet til Shining

Årets juryleder Espen Lind (t.v.) overrekker Statoil-stipendet til bandet Shining på sentrum scene under bylarm 2013.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Sponsorsjefen i Statoil forteller til DN at det er slutt på det årlige Statoil-stipendet på én million kroner. Og når Bylarm inntar Oslo februar 2014, blir det uten selskapet i ryggen.

Selskapet inngikk en treårig sponsoravtale med Bylarm i 2008, med artiststipendet som et hovedelement. Siden da har selskapet delt ut 5,5 millioner til norske artister under bransjefestivalen bylarm.

Da den opprinnelige sponsoravtalen mellom partene opphørte i fjor, ble samarbeidet utvidet med ett år.

Men nå er det slutt. Statoil kutter støtten til norsk pop og rock, og skal heller prioritere sponsing av utdanning og realfag.

– Etter en helhetlig vurdering av vår sponsorportefølje har vi kommet fram til at tiden er inne for å fokusere mer på realfag, idrett og annen kultur. Det er grunnen til at vi nå går ut av Bylarm, sier informasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk til NRK.

Informasjonsdirektøren påpeker at satsingen på realfagutdanning er viktig for Statoils virksomhet. I tillegg har en selskapet inngått en større sponsoravtale med sykkelrittet Artic Race.

Delte meninger om millionen

ungdomsskulen

Ungdomsskulen takket nei til stipendet i 2008 fordi de var skeptiske til noen av kontraktsvilkårene mellom artisten og Statoil.

Foto: presse

Siden 2008 har selskapet tildelt mellom 800.000 til én million kroner til en lovende norsk gruppe eller artist som også har potensial til å slå igjennom i utlandet.

Blant artistene som har mottatt pengene er Ida Maria, Bernhoft, Kvelertak og sist i rekken – The Shining.

Av andre artister er stipendet blitt kritisert. Pengene er blitt kalt skitne og flere har hevdet at Statoil-stipendet gjør musikere til reklameplakater for oljeindustrien.

Selskapet krevde også at artistene skrev under på en kontrakt med en rekke vilkår, blant annet måtte artisten gi beskjed om endring av «konsept, genre eller image» og artisten måtte gå inn i samarbeidet «med en positiv holdning».

En rekke artister har også valgt å trekke seg fra nominasjonslista til stipendet. Det gjelder blant annet Kråkesølv, Whitest Boy Alive og Ungdomsskulen.

Etter at Erlend Øye og bandet Whitest Boy Alive trakk seg i 2009, krevde selskapet at artistene måtte ta stilling til om de ville ha stipendet før de ble nominert.

Det resulterte senere i at Synne Øverland Knutsen trakk seg ut fra bandet Team Me, da de ble nominert til millionstipendet i 2012.

Øverland Knutsen ønsket ikke å motta pengene på grunn sin egen miljøpolitiske overbevisning, mens resten av bandet gjerne ville stå på nominasjonslista. Team Me endte ikke opp med å få millionen i 2012, det var det Jarle Bernhoft som gjorde.

Avsluttes ikke på grunn av kritikk

Men Statoil avviser at stipendet avsluttes på grunn av kritikken.

– Det er kommet noe kritikk disse årene, men vår opplevelse er at musikkbransjen har stilt seg bak dette stipendet, og sett betydningen av det for de artistene som har vunnet, sier informasjonsdirektør Jannik Lindbæk til NRK.

Bylarm mister det festivalen kaller «alle stipenders mor», men overfor Dagens Næringsliv avdramatiserer festivalsjefen Statoils beslutning om å trekke seg helt ut av Bylarm.

– Bylarm lider ikke økonomisk uten Statoil. Vi forhandler i disse dager med nye sponsorer, sier Erlend Mogård-Larsen til DN.

Ingrid Olava, jurymedlem for Toneprisen 2013

Ingrid Olava mottok 800.000 i Statoil-stipend i 2010. Siden da har stipendet vokst til én million.

Foto: NRK / NRK

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober