- Vi skuespillere er skrudd sammen slik at vi er veldig engasjert i den rollen vi holder på med akkurat nå, og for mitt vedkommende betyr det at jeg nå har stor glede av å spille konferansieren i musikalen ”Cabaret” på Trøndelag Teater. En amerikansk musikal som hadde premiere på Broadway i 1966 og med en handling lagt til Berlin i 1930-årene da nazistene får stadig større innflytelse i det tyske samfunnet.
Skuespiller Svein Tindberg (54) har medvirket i mange musikaler, men er for oss trolig mer kjent som en skuespiller med store dramatiske roller. I fjor vår gjestet han også Trøndelag Teater og spilte hovedrollen i Shakespeares ”Kong Lear”.
Søndagens sølvsupergjest i NRK P1 er ellers mest kjent for måten han brakte evangeliet og bibelen inn på scenen og ut til folket på. Den 20. april 1995 sprengte han på mange måter en grense med premieren på Markusevangeliet på Scene 2 på Det Norske Teatret. Et eksperiment som i godt og vel ett år ble en gedigen suksess både på teatret og som turnèforestilling.
Holder deler ev teksten levende
I samtale med programleder Haakon D Blaauw, forteller Svein Tindberg om hva denne spesielle rollen gjorde med ham. Han visste knapt nok hvem Markus var, da forslaget kom opp.
- Når folk fortsatt kommer bort til med og sier at denne forestillingen gjorde et spesielt inntrykk på dem, blir jeg selvfølgelig glad for det! Det er en meget viktig del av min karriere og jeg holder fortsatt deler av teksten levende med opptredener for eksempel i kirker. Da snakker jeg gjerne en del om hvordan man som kunstner nærmer deg ”hellig stoff”.
Svein Tindberg er oppriktig stolt av det han sammen med regissør Kjetil Bang Hansen fikk til med denne spesielle forestillingen.
- Vi var kanskje med på å fornye fortellertradisjonen. Selv har jeg levd med tekstene fra dette evangeliet i så pass lang tid at de appellerer til noe i meg som er større enn noe annet i mitt intellekt og som jeg kjenner har en klangbunn i meg. Forfatteren påstår jo også at det han skriver, er sant!
Født på teatret
Svein Tindberg påstår selv at han er født på teatret og hans forklaring virker også troverdig:
- Min far som da var sjef for teaterverkestedet på Det Norske Teatret hadde en liten leilighet i den gamle bygningen som delvis måtte rives for å gi plass for nytt teaterhus. Da jeg begynte på teaterskolen fikk jeg leie den samme leiligheten der krokene ennå sto i veggen hvor forhenget til min vugge hadde hengt!
Etter hvert ble min far også teknisk sjef ved teatret og en dag satt vi sammen med tegningen av nybygget, han og jeg. Vi fant da ut at jeg kom til verden akkurat i overgangen mellom snekkerverkstedet og malersalen. Selv har jeg foreslått at det bør komme en plakett der, men hittil har jeg ikke fått noen respons for det!
NRK P1 Sølvsuper søndag 13. april kl. 07:03. Programmet er ved Haakon Dirk Blaauw.